1. Vertaal ik boeiende info in een visueel verhaal?
Klassiek misverstand: gooi wat getallen en data op een design hoopje en je hebt een infographic. Nee. Het gaat om meer dan info & graphics. Een infographic moet complexe info in een eenvoudig verhaal gieten, waar je lezer makkelijk doorheen scant aan de hand van beelden, design, typografie, kleuren, kernwoorden …
Bekijk het dus als een vorm van visual data storytelling.
- jawel, een visueel verhaal
- waar duidelijkheid voorop staat
- met als doel snelle en precieze overdracht van (vak)informatie
- één op één, geen interpretatie mogelijk
- met een afgebakende, beperkte scope (je complete jaarverslag samenvatten in 1 infographic is zelden een goed idee)
2. Etaleert de infographic mijn kennis in een vakdomein?
Je infographics kunnen ook een perfect visitekaartje voor je onderneming zijn. Het ideale middel om je eigen vakkennis in de verf te zetten. Vooral online zijn ze steeds populairder.
Tip: zorg dat Google (en Google-gebruikers) je expertise herkennen en vinden. Hoe? Verwerk in je bestandsnaam goede zoektermen waar veel op gezocht wordt. Belangrijk, zeker omdat steeds meer online zoekgedrag zich toespitst op afbeeldingen. En vul ook consequent de alt-tag van de afbeelding in: een extra omschrijving die letterlijk vertelt wat het plaatje toont. Vindt Google leuk!
3. Geef ik de essentie van mijn verhaal in één oogopslag weer?
Een no-brainer die nauw aansluit bij punt 1.
Maar toch gaan veel infographics de mist in, zoals deze 10 classics aantonen. Designmatig, maar ook inhoudelijk is er te weinig nagedacht. Vooral het voorbeeld ‘How to create an awesome infographic’, zie hieronder) is pijnlijk grappig. Voor eens en voor altijd: tekst met kleurtjes is géén infographic.
4. Heb ik vooraf genoeg nagedacht over de verspreiding achteraf?
Wat heb je eraan als je niemand bereikt en niemand je infographic bekijkt? Ga stapsgewijze te werk.
Vaak begint het leven van een infographic op je website. Logisch. Maar daar stopt het toch niet?
Is het heel belangrijke content, besteed er een aparte landingspagina aan. Naar die page kan je makkelijk linken vanop een andere pagina maar bv. ook in je e-mail signatuur.
Of waarom geen pop-up of slide-in op je site? Webbezoekers krijgen je infographic in ruil voor hun gegevens > goed voor lead generation! Tip: doe dit enkel als de infographic echt waardevol is. Niemand geeft graag zijn data in ruil voor rommel.
Hou je het graag eenvoudig, plaats de volledige infographic als download op je webpagina.
Vind je de infographic wat te lang, wissel dan binnen 1 artikel stukjes infographic af met stukjes tekst die voor duiding zorgen. Dat maakt de leeservaring aangenamer.
Of herverpak stukjes tot iets nieuws, zoals we deden met enkele details uit de Recytyre-infographic van hierboven – het resultaat zie je op deze Recytyre-pagina over recyclage.
Waarom niet offline in bv. een beursflyer? Zonder extra kosten en werk heb je een pracht van een beeld. Zo verschijnt de infographic over de Recytyre Partners hieronder ook in een brochure naar garagisten en bandencentrales.
Tip: zet een QR-code op die offline infographic om je lezer naar je webartikel te trekken.
Gebruik hem ook als lokker op je sociale media. Ik zeg het niet graag als tekstschrijver, maar een infographic heeft meer kans op clicks en likes dan een tekst. Beelden hebben nu eenmaal een groter viraal potentieel.*
Opnieuw: is het echt corner stone content, adverteer er dan mee op social media in je vakgebied. Linkedin is vaak een geschikt kanaal hiervoor.
*Tekstuele uitzondering: fantastische quotes worden nog meer gedeeld. Zoals dit favorietje van mij (geen idee wie de auteur is, maar feel free to share):