AB communicatie Anders Bekeken 35 jaar bestaan

35 jaar op de feestelijke teller, dat kan tellen

Ook na 2023 blijven we ons heruitvinden

Hoe doe je dat, 35 jaar een toonaangevend communicatie- en marketingbureau in Waregem blijven voor tal van nationale en zelfs internationale merken? Wat is de geheime formule? Constant vooruitdenken is het antwoord. En dan bouw je aan een mooie klantenportefeuille, maar vooral aan mooie campagnes. Daar vertellen Piet en Koen alles over in dit interview met Made in West-Vlaanderen.

Throwback naar de vele evergreens uit de rijke ervaring van AB

De naam QuickStep? Bedacht door AB eind jaren tachtig. De gekende tv-spots van Recupel met de mannen en vrouwen in lampen-outfit? Werk van AB. Internationale kleppers als Samsonite, Berlitz en McCain of nationale merken als Delta Lloyd Bank, Barco, Vichi en Bel&Bo? Die zijn of waren allemaal jarenlang klant bij AB. Hieronder selecteren we een grabbelton aan evergreens (niet chronologisch) die we naar aanleiding van 35 jaar AB regelmatig aanvullen.

1998 / Panos

35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem campagne Panos

Eind de jaren negentig was de foodretailer Panos op zoek naar wat vernieuwing voor hun uitstraling en promoties. Tot dan was het allemaal zeer productgericht. Onze creatie kon zich jarenlang uitleven in leuke ideeën, visuals en copywriting. Tot grote voldoening van Panos en hun klanten.

“Onze acties en campagnes misten wat creativiteit en AB bracht daar een verfrissende verandering in.”

Brood, beestig lekker!

Een voorbeeldje. Dat brood beestig lekker is bewijzen de broodvormen in silhouetten van apen, olifanten, giraffen, … Gevolg: een krabactie laat je een safari-trip naar Kenia of een van de overige 6.000 beestig leuke prijzen winnen!

35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem campagne Panos

vanaf 2001 / Delta Lloyd Bank

AB communicatie ANders bekeken Waregem Delta Lloyd Bank

Al van bij de fusie in 2001, tussen de Bankunie en Delta Lloyd Bank, kwam AB in beeld. En neem ‘beelden’ maar letterlijk. Het zal meer dan tien jaar duren dat we creatieve en sublieme beelden mogen blijven creëren voor de bank. Corporate, maar ook campagnes voor bankproducten. Grapje: de disclaimerteksten werden hoe langer hoe langer, tot ze soms onze headlines overschaduwden … Plezant was het zeker, lees hieronder maar de quote van Vic Moeyersoons, de toenmalige marketing manager van DLB.

“Het is altijd een leuke namiddag als AB langskomt met creatieve voorstellen. I love it.”

Successie van generatie op generatie

Wat je allemaal met audio kan oproepen ...

0:00

Het bleef niet bij beelden

Ook in het medium radio konden we ons uitleven. Luister maar naar de pen die steeds jonger wordt. Maar ook hier deden later de disclaimers ons de nek om: 10 seconden commercial en 20 seconden wettelijke teksten en waarschuwingen.

AB communicatie ANders bekeken Waregem Delta Lloyd Bank

2021 / VICI surimi

Hoe maken we meer consumenten warm voor surimi van VICI?

Surimi is onbekend is dus onbemind. En wie het al kent, weet niet precies wat het is. ‘Surimi’ heeft veelal een negatieve / ongezonde bijklank, tot zelfs de scheldnaam ‘frikandel van de zee’. Terwijl het in werkelijkheid heerlijke witte vis is. De opdracht was dus in eerste instantie duidelijk te maken waarover het gaat:

  • Wat is surimi?
  • Wat zit erin? Is het gezond?
  • Is het betrouwbaar?
  • Is het een dikmaker?

We informeren met een 90″ durende branded content video met influencer en foodblogger Amylia van Cook A Meal. Daarnaast zetten we in op native artikels (online + print) met inspirerende gerechten. Ons doel? Van sensibiliseren via inspireren uiteindelijk activeren: mensen stimuleren om surimi effectief te proberen. Je kan hier ook de volledige cross channel case lezen.

2017 / Recytyre

Award winning online video campagnes

Consumenten sensibiliseren om regelmatig hun bandenspanning te controleren, is wat we al jarenlang voor Recytyre doen. De vzw, die instaat voor de inzameling en recyclage van autobanden, kan immers niet genoeg benadrukken hoeveel men bespaart door dit te doen. Een langere levensduur, minder verbruik en een groener milieu. Stof genoeg voor AB om zich guitig creatief uit te leven! De hilarische online video’s met peuters en bengels die even de rollen omdraaien vielen meteen in de prijzen. De baby’s uit de eerste campagne gingen op YouTube aan de haal met de beste commercial van het eerste kwartaal. De tweede reeks werd zelfs de best bekeken commercial van het jaar! Bekijk hier meer.

35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem campagne Recytyre

2002 / Berlitz Taalopleidingen

Berlitz taalopleidingen

Beluister Sandra Kim onder de douche ...

0:00

Alles lukt beter ...

… als je de juiste taal spreekt. Berlitz praktische taalopleidingen pakt uit met campagnes waar humor voorop staat. Versprekingen, misverstanden, nabootsingen, valse noten, … allemaal elementen die AB gebruikt en die aanslaan bij het grote publiek.

35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem campagne Berlitz

2011 / Solidariteitsprijs De Standaard

35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem solidariteitsprijs De Standaard

Elk jaar nodigt De Standaard alle non-profitorganisaties en creatieve breinen uit om hun stopping power en scherpe copy op hun lezers los te laten. Oorlog, klimaatverandering, inflatie … de wereld verandert snel en diepgaand. Er zijn geen zekerheden meer. Zou het? Is er niet die blijvende bereidheid van mensen om elkaar te steunen?

AB nam al een paar keer succesvol deel en vielen al enkele keren in de prijzen. Met onze Vakantiefoto van Artsen Zonder Vakantie haalden we de Publieksprijs in 2011. Met een dubbele pagina Komkommertijd voor EVA (vzw die het meer plantaardig eten makkelijker maakt) zaten we in de laatste selectie en werden we gepubliceerd.

Voor Responsable Young Drivers ging het zelfs verder. Na de deelname en publicatie van de flesjes kregen we los van de Solidariteitsprijs nog opdrachten van RYD voor hun jaarlijkse conceptposters.

“Een röntgenfoto van een uitgemergeld Afrikaans kindje ... een eerlijke en confronterende foto van Artsen Zonder Vakantie.”
35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem solidariteitsprijs De Standaard
35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem solidariteitsprijs De Standaard
35 jaar AB communicatie Anders Bekeken Waregem solidariteitsprijs De Standaard

2011 / Maille

AB communicatie Anders Bekeken Waregem design packaging Maille

Een straffe visual voor mosterd

Toen food brooker Pietercil vroeg om een ‘straf’ en pakkend beeld te maken voor Maille mosterd, hebben we niet lang geaarzeld. We voerden het iconische silhouet van de pot uit in boterhammen, beleg en … mosterd. Perfect voor een campagne op broodzakken!

1994 / Brooklyn

AB communicatie Anders Bekeken Waregem Brooklyn conceptvisuals

Brooklyn en AB: een huwelijk dat meer dan 20 jaar stand hield

Wat was het leuk om te mogen werken voor mensen met een visie en met een budget, die dan ook nog eens hondstrouw zijn. Een uitstekende basis  om creatieve concepten te bedenken én realiseren voor deze moderetailer. Bedankt Lieven en Ubbe!

Brooklyn brengt een groot gamma van merkkleding in zeven (en later acht) Vlaamse steden en is op vandaag nog steeds zichtbaar in het winkelstraatbeeld. Met de headline ‘Dress to the mix’ realiseerden we vanaf de jaren negentig jaar na jaar fantastische visuals vol  kleding en trendy jongeren die minutieus gemonteerd werden en tijdens voor- en najaar op oa autobussen en in hippe bladen te spotten waren.

AB communicatie Anders Bekeken Waregem Brooklyn conceptvisuals
AB communicatie Anders Bekeken Waregem Brooklyn conceptvisuals
AB communicatie Anders Bekeken Waregem Brooklyn conceptvisuals

2010 - 2020 Recupel

AB communicatie Anders Bekeken 35 jaar Recupel lampencampagne

Eind 2009 vraagt Recupel ons of we, los van creatie ‘ook aan communicatiestrategie doen?’. Het antwoord was en is volmondig JA. De strategische oefening werd aangevat en … oh ja, ‘of we by the way een uitnodiging konden maken voor het 10-jarig bestaan?’. De trein was vertrokken …

We stelden vast dat de organisatie die in België instaat voor de correcte inzameling, verwerking en recyclage van Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA) met een zogenaamd kiwi-syndroom worstelde. Langs de buitenkant harig, bruin en onaantrekkelijk, maar langs de binnenzijde een pracht van een frisse en kleurrijke onderneming. Tijd voor een grondige strategische oefening! En het begin van de uitrol van tal van communicatieprojecten.

 

“Meer dan 10 jaar werk voor Recupel gaf hen een gezicht en een plaats in de publieke mindset. En elk jaar hogere inzamelcijfers.”
AB communicatie Anders Bekeken 35 jaar Recupel energiewaarde dampkappen

Er is voor Recupel wellicht geen enkele discipline die AB niet bewandelde

10 jaar werk levert een pak campagnes en uitingen voor zowel consumer als b2b op. Een serieus pak. Teveel om hier te tonen, maar klik gerust op de linken hieronder om bepaalde cases meer uitgewerkt te zien.

TV-campagne inzameling lampen en armaturen

Social media campagne inzameling cartridges

Uitwerken communicatie & contentstrategie

Campagne nieuw energielabel dampkappen

Cross channel campagne inzameling lampen

On tour activatie campagne

Gamification aan de hand van een provinciaal spel

Social content via stop motion video’s

Kijk, nog een TV-campagne inzameling lampen

En … omdat we op deze pagina terugspringen in de tijd tonen we hiernaast graag nog eens de eerste corporate TV-commercial uit 2011.

AB communicatie Anders Bekeken 35 jaar Recupel provinciepsel gamification

1996 / Knack 25 jaar

AB communicatie Anders Bekeken 35 jaar Knack cover 25 jaar gewonnen

Begin 1996 schrijft Knack een wedstrijd tussen reclamebureau’s uit om een originele cover te ontwerpen nav het 25-jarig bestaan. Onze art director en copywriter gaan aan de slag en we sturen een Knalcover in. Een feestelijk champagnekurk ploft de ‘c’ uit de Knack en beschadigt de ‘k’, zodat ‘Knal’ te lezen staat. Het chemtrail (spoor) van het kurk is een typografische lijn tekst met de colofongegevens.

We wonnen eeuwige roem en een driedaagse voor 4 personen naar Copenhagen.

Pittig detail: we ontdekten zelf pas een week voor de publicatie dat we wonnen … Op de voorlaatste pagina van het weekblad beeldt men altijd de cover van de volgende week als thumbnail af en toevallig viel ons oog daarop. Een telefoontje naar het blad bracht het goede nieuws in extremis … en een pak excuses 😉

“Euuuhh ... Ja, dat zou kunnen kloppen dat we jullie vergeten te verwittigen zijn ...”

1992 / Quick•Step Floor

Van naam tot TV-commercials

Voor het befaamde Quick•Step Floor zaten we van bij het begin mee aan de wieg van dit laminaatparket. Unilin Decor deed een beroep op AB voor het bedenken van een naam, de prijszetting, de distributie, de verpakking, de communicatie en campagnes in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Gezien het voor Unilin de eerste keer was dat ze een consumer product lanceerden, wou men het goed doen, èn volledig. Zelfs over het formaat van de planken mochten we meepraten.

Bekijk zeker de tv-commercial uit 1992 hiernaast even. Voor de mensen die toen nog niet geboren waren: indertijd waren dat groots opgezette producties, een crew met de omvang van een stevige autobus en een budget … nog in Belgische franken.

Geniet van de nostalgie en neem de slechte kwaliteit (door het omzetten van VHS, ja, VHS …, naar mp4) erbij 😉

AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Quick•Step Floor

2010 / Samsonite

AB Communicatie Anders Bekeken Samsonite 100 Years

Over verjaardagen gesproken: 100 jaar Samsonite, dat moest gevierd worden! De wereldspeler, met headquarters in Oudenaarde, zocht het niet te ver: AB uit Waregem zou de feestelijke visual ontwikkelen, om die wereldwijd in te zetten. Maar hoe breng je 100 jaar reiskoffers in beeld? Ons creatief team zocht en vond inspiratie in de natuurlijke habitat van koffers en trolleys: in treinstations en luchthavens brachten roltrappen hen op het idee. Elke trede vertegenwoordigt een tijdperkje en een specifieke collectie uit de 100 jaar lange carrière van het merk. En om het plaatje helemaal af te maken (en om er ook een commerciële knipoog in te verwerken), bengelen de nieuwste koffermodellen hoog en mooi in de kijker.

Maar Samsonite deed ook beroep op AB voor heel wat andere internationale opdrachten, zoals catalogi, instructievideo’s en conceptvisuals voor iconische modellen zoals de ‘Bats’ en ‘Chestnuts’ hieronder.

“100 jaar reiskoffers vatten in één beeld, dat was een serieuze uitdaging.”
AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Samsonite
AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Samsonite

2003-2004-2005 / Uitweg

AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Verkeersveiligheid

AB slaagde er drie jaar op een rij in om de openbare aanbestedingen te winnen voor ‘Uitweg’, de communicatiecampagnes van het Ministerie voor verkeer(sveiligheid). De krachtige conceptuele inslag zal daar niet vreemd aan geweest zijn. Een sterk idee, art direction van topniveau en een pakkende headline: soms is het recept eenvoudig. Maar in de eenvoud zit vaak de moeilijkheid.

“De affiches langs de snel- en gewestwegen hebben een hoog 'stopping power'-gehalte.”
AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Verkeersveiligheid
AB 35 jaar communicatiebureau Waregem Verkeersveiligheid

2011 / Lebeau-Courally

Toys for boys

Omstreeks 2010 neemt bekend zakenman en verwoed jager Joris Ide de vermaarde wapenfabriek Lebeau-Courally (sinds 1865) in Luik over. De ‘armerie’ produceert maximum 25 geweren per jaar, gezien het ambacht en de vele uren handwerk, nodig voor het hout- en metaalwerk en voor de unieke gravures.

Vrijwel meteen werkt de gewiekste ondernemer samen met een vooraanstaand Zwitsers horlogeproducent en brengt hij onder hetzelfde merk uurwerken van topkwaliteit (‘haute horlogerie’) op de markt. Let op het ‘clef de fusil’-slot op negen uur, een rechtstreekse verwijzing naar het slot van de buksen dat de loop opent om het geweer te laden.

AB verzorgt vanaf de overname alle communicatie voor Lebeau-Courally, teveel om op te noemen 😉 advertenties, corporate video (zie hiernaast, starring Herbert Flack), packaging, gadgets, stationary, i-padpresentaties, beursstanden, uitnodigingen, fotografie, POS, brochures, belettering, eventcommunicatie, …

AB 35 jaar communicatie Anders Bekeken Waregem lebeau_Courally
AB 35 jaar communicatie Anders Bekeken Waregem Lebeau_Courally
Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy