Een vraag die vaak gesteld wordt aan onze creatieven. Door klanten, prospecten en door familie, vrienden en kennissen van onze inventieve duidzendpoten. Maar doorwinterde scheppers antwoorden daarop laconiek “Voor ons is dat gewoon ons vak, we zijn ervoor opgeleid en hebben ons brein getraind doorheen de jaren”.
Het is een feit dat een natuurlijke aanleg en een hoge verbeeldingskracht wel helpen. Maar die wordt aangevuld en wakker gehouden door de leefwereld van onze creatieven. Musea bezoeken, tijdschriften lezen, films kijken, reizen, … en voor veel dingen openstaan. Deuren zien waar anderen een muur zien, zeg maar. Want dat is kenmerkend voor creatief werk: de gedachtengang begint waar het voor anderen stopt.
Spoiler: wat niet wil zeggen dat er geen paar altijd toepasbare concepten kant-en-klaar in de schuif liggen voor als het echt eens moeilijk gaat om iets nieuw te bedenken. Maar dan nog halen deze back-up ideeën altijd het Olympisch minimum!
Onze creatieven zijn ernstige mensen 😉. Ik bedoel: als vakmensen willen ze ernstig genomen worden. Terecht, want ze gaan niet een beetje -met een cocktail achterover liggend- doelloos wat uit hun duimpjes zuigen onder een of andere artistieke mom.
Nee, nee. Ze zetten hun hersencellen pas aan het werk als er een overeenkomst is over de ‘creatieve briefing’. Een A-4’tje waar in 10 korte punten staat wat de opdracht inhoudt. Immers: garbage in = garbage out. Wat staat daar in? Alles over het merk/product, de doelgroep, de publicitaire belofte (wat moet de toeschouwer als boodschap overhouden?), het budget, eventuele beperkingen, … (Contacteer ons om de template te ontvangen.)
Het is een document dat overigens door de account manager vooraf afgetoetst wordt bij de opdrachtgever, zodat de neuzen van alle betrokkenen van bij het begin in dezelfde richting staan. Het zou de eerste keer niet zijn dat (zonder dit document) de opdrachtgever bij de presentatie van de concepten het plots anders ziet. Heel jammer van de vele uren werk en frustrerend voor de creatieven!
“Garbage in is garbage out.”
De creatieven (creative director, art director, copywriter, designer, …) nemen samen grondig het briefingdocument door. Dan gaan ze apart zitten en doen ze wat bijkomende research. Het bedenken van ruwe concepten begint vanzelf en de tools en handvaten om tot concepten te komen, stroomlijnen de vloedgolf aan ideeën. Dit kunnen associaties zijn, of symbolieken of twee dingen uit een verschillende context bij elkaar zetten. Dat is het gereedschap van de innovator!
Bij de vraag van Burger King om een nieuwe vestiging in Antwerpen aan te kondigen ontdekten onze creatieven dat deze op een gordel van oude forten ligt. Meteen ook inspiratie om het gebouw te voorzien van kasteelkantelen.
Concepten bestaan vaak uit een visual en een headline die elkaar versterken en in verschillende media uitgerold kunnen worden. De tekst is geen praatje bij een plaatje, maar tilt het concept naar een hoger niveau. Alleen samen werken visual en headline het best. Doe zelf de test: bij dit idee voor Uitweg zegt de tekst alleen niets en zegt het beeld alleen niets, maar samen geven ze subliem de creatieve vondst weer.
De voorbeelden hieronder zijn heel ruw en vragen wat ‘inlevingsvermogen’. Normaal worden de concepten live toegelicht aan de klant en vragen wij hen ook om te proberen ‘door’ de quick & dirty vorm te kijken naar de essentie van het idee.
Hoe kunnen we IDEWE bij een selectie van lokale overheden, een 60-tal in Vlaanderen en een 200 à 260-tal in Wallonië, op een creatieve / opvallende manier onder de aandacht brengen als potentiële partner?
Hieronder zie je de ruwe insteken qua direct mail concept die onze creatieven voorstelden. IDEWE was meteen gewonnen voor het Thee-concept. Daar kun je hier nog veel meer over lezen.
Hoe kunnen we het management van de hotelsector bewerken met de Strobbo-software voor personeelsplanning? Hotelmanagers liggen vaak wakker van de chaos en oubollige manier van werken om hun (flexibel) personeel te plannen en registreren. De planning verandert immers om de haverklap.
Hieronder stellen we je de creatieve concepten voor die we bedachten. De laatste is de winnaar en over dat concept kun je hier veel meer lezen.
Architecten hebben een vooroordeel over Skylux. Men denkt dat dit nog altijd de oubollige producent is van kunststof daklichtstraten voor loodsen en gebouwen. Niets is minder waar. Skylux is oa een producent van platdakramen en daarmee een grote troef voor de architect in de residentiebouw.
Hoe we deze vooroordelen via een creatief concept wegwerken ontdek je in de slider hieronder. Het laatste concept werd, tot grote voldoening van Skylux, uitgevoerd. (En we geven toe: het derde was wel echt gewaagd …)
Zo, hopelijk werpt deze blog wat meer licht op de duistere wereld van de creatie? Laat het ons gerust weten, of neem eens contact op om hierover te praten. Of misschien heeft jouw merk of jouw campagne ook nood aan een creatief concept?
GERELATEERDE ARTIKELS