Opdracht

Recupel provinciespel: hoe motiveert gamification om beter te recycleren?

beeld vrouw op laptop scherm

Uitdaging?

Hoe informeren en engageren we het brede publiek om oude elektrotoestellen niet zomaar bij het restafval weg te gooien, maar te recycleren via het Recupel-huisje van het recyclagepark of de Recupel-inzamelboxen van de supermarkt?

Ons antwoord: gamification – het online Recupel provinciespel. Ofwel: sensibilisatie zonder belerend vingertje.

 

Oplossing

Van een beetje opvoeding en engagement zijn we nooit vies geweest. Toch niet als het op een prettige, interactieve manier kan. Exact wat het Recupel provinciespel doet.

De trigger zit hier vooral op groepsniveau: we spelen de provincies tegen elkaar uit om het competitiegevoel aan te wakkeren. 

Het taalgebruik heeft een beetje “couleur provinciale“: geen plat dialect, wel volks en toegankelijk.

Individuele deelnemers geven aan in welke provincie ze wonen, lossen enkele vraagjes op over hun ‘recyclagekennis’ en helpen zo om hun provincie richting topscore te pushen. Welke provincie triomfeert?

Tussendoor krijgt de targetgroep motiverende boodschappen te zien in de stijl van: “Wist je dat West-Vlaanderen al zoveel inzamelde en Oost-Vlaanderen zoveel? Komaan, we laten ons niet doen!”

Een stevige push via Facebook ads, aangepaste boodschappen per provincie … en hop: we zijn vertrokken!

 

vrouw maakt sterk gebaar

Resultaat

  • Het gaat niet om de individuele ranking, maar om het verbindende gevoel tussen provinciegenoten: we houden dus enkel de collectieve kennisscore per provincie netjes bij om te gebruiken voor de ranking.

  • Het lukt: de gamification slaat aan, vooral de factor ‘tussenstand‘ versterkt het competitieve gevoel tussen de provincies. Een ideale tactiek om nieuwe deelnemers aan te trekken en interactie op social te stimuleren. Rumour around the topic? Check!

  • Opvallend: iets hogere deelnamecijfers in de provincies die op zich al een uitgesproken ‘fierheid en identiteit‘ hebben, zoals Limburg en West-Vlaanderen.

  • Graag een Recupel-merkactivatie die nog een reuzenstap verder gaat? ‘ t Is maar een woord: 40 lokale acties, 100 ton ingezameld!

AB communicatie Anders Bekeken Recupel gamification provinciespel
AB communicatie Anders Bekeken Recupel gamification provinciespel
Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy