Daar zijn we stilletjes aan wel zeker van. Omdat we ervan houden om merken te inspireren, organiseerden we in samenwerking met Influo een praktische workshop over dit topic, inclusief een hands on influencers stappenplan. De highlights zet ik in deze blogpost graag voor jou op een rijtje.
Je krijgt er zelfs een gratis cheat sheet bij, waarmee je de ROI van je influencer campagne berekent.
Invloedrijke en relevante mensen die jouw merk, jouw organisatie, jouw product en/of dienst in the picture zetten en bekend maken bij hun achterban, daar draait het om.
En nu hoor ik je denken: awel, dàt is toch reclame? Ja en neen … Het kan ook veel breder gaan.
Denk aan content marketing, social media advertising, affiliate marketing, marktonderzoek, productontwikkeling, employer branding …
Ook deze zaken kunnen een vertrekpunt zijn voor jouw influencercampagne.
Een mooi voorbeeldje van een bedrijf dat Influencer Marketing optimaal inzet is Daniel Wellington. De Zweedse fabrikant, gekend voor o.a. de nylon horlogebandjes, was een pionier op het vlak van Influencer Marketing. Sinds hun oprichting in 2011 bestaat hun strategie erin enkel en alleen te communiceren naar het grote publiek via influencers.
De argumenten om influencers in te zetten voor je bedrijf of merk zijn heel uiteenlopend:
En dit allemaal door anderen aan het woord te laten? Yep.
Scott Cook (Founder Intuit, Director eBay and P&G) vat het als volgt samen.
“A brand is no longer what we tell consumers it is. It is what consumers tell each other it is. ”
Een influencers stappenplan? Is dat niet gek? Staat een strak geregisseerd plan niet haaks op de creatieve vrijheid die influencers zo typeert? Nee dus. Dankzij het juiste kader geef je influencers juist het nodige houvast.
Met deze 5 stappen zet je de theorie om in de praktijk:
In deze fase bepaal je hoe de campagne bijdraagt aan jouw marketingstrategie.
Bepaal de ratio in je budgetverdeling o.b.v. je objectieven en dus je campagnestrategie. De vooropgestelde KPI’s zullen bepalen met welke influencers je samenwerkt. Wanneer je focust op engagement zal je bij andere influencers uitkomen dan wanneer je zoveel mogelijk bereik wil halen.
Het ultieme doel bestaat er steeds in een community van influencers op te bouwen op lange termijn.
Nadat de doelstellingen en KPI’s bepaald zijn, weten we waar naartoe te werken. In stap 2 baken je dit verder af door
Op basis van de criteria die reeds in stap 1 en 2 bepaald werden, komen enkele relevante profielen in aanmerking. Je spreekt deze influencers aan, brieft hen over de campagne en bekijkt in hoeverre zij openstaan voor een samenwerking.
Je kan dit manueel aanpakken of via een platform werken zoals Influo. Het voordeel van dat laatste is dat je de influencers niet persoonlijk moet benaderen. Op die manier draai je de machtsverhouding om: je maakt het opzet bekend via het platform en geïnteresseerde influencers moeten ‘pitchen’ op jouw project.
Zodra je alle pitches van de influencers binnen hebt, doe je de selectie van de influencers die de opdracht effectief zullen uitvoeren i.k.v. de campagne (korte termijn) en de community building (langere termijn).
Let op voor fake profielen! Hoe doe je dat?
De influencers hebben nood aan wat bewegingsruimte om de opdracht naar hun hand te zetten, maar dat gebeurt best binnen bepaalde krijtlijnen. Want uiteraard willen we dat de boodschap die via hen verschijnt, strookt met de strategie en doelstellingen.
Tijdens de campagne is constante opvolging (en eventuele bijsturing) van de influencers dus aan te raden. Onderschat dit niet, het is een tijdsintensieve job.
Hoe? Overleg is de beste aanpak. Vraag de influencer nadien ook naar de nodige inzichten en bespreek samen manieren om het verloop bij een volgende samenwerking verder te optimaliseren.
In de laatste fase van je influencers stappenplan stel je deze cruciale vragen:
Hoe bereken je de ROI en de Influencer Media Value? Lees het in deze download:
Start niet van nul, maar trek je huidige marketingstrategie door naar influencers en incorporeer het in een jaarplan.
Je influencers stappenplan en strategie maken dus best deel uit van je unbound strategie. Op die manier koppel je het beste van inbound marketing (‘pull’, zowat altijd gebaseerd op digitaal zoekgedrag) aan het sterkste van good old outbound marketing (‘push’ zoals radio of tv-commercials).
Uiteraard kan je kiezen voor een combinatie van macro- en micro-influencers. En dit nog verder aangevuld met content creators.
Lees zeker onze eerdere bijdrage i.v.m. de zin en onzin over micro-influencers.
Tip 3: influencers willen een persoonlijke benadering
Een relevante influencer briefen over een campagne is niet te vergelijken met het reserveren van advertentieruimte in een tijdschrift of dagblad. Influencers zijn personen en willen dus ook persoonlijk en respectvol behandeld worden.
Seedings zijn een eenvoudige en relatief goedkope manier om aan Influencer Marketing te doen.
De aanpak is simpel: je stuurt je product gratis op naar de influencer in de hoop dat die zijn ervaringen online zal delen. Vaak wordt het verhoopte resultaat echter niet gehaald. Vergeet niet dat je feitelijk geen overeenkomst hebt met die influencer. Het opgestuurde pakket is meestal de eerste kennismaking met je merk.
Pak het slim aan en contacteer influencers (telefonisch of via mail) vooraleer je samples effectief de deur uitgaan. Daarbij pols je naar de interesse in je product en vraag je of de influencer open staat voor dergelijk ‘testpakket’. Enkel bij positief antwoord stuur je jouw product op.
Zo’n antwoord is geen garantie, maar het ijs is gebroken en de kans op succes neemt aanzienlijk toe.
Leer uit je fouten. Hou een logboek bij waarin je een overzicht bewaart van de do’s en don’ts. Zo kan het de volgende keer alleen maar beter gaan.
Stel: je bent een drankenmerk en wil een nieuw product onder de aandacht brengen. Daarom vraag je influencers om ‘iets’ met dat nieuwe drankje te doen. Als de influencer in zijn post naast jouw drankje ook tal van andere merken in beeld laat komen, zorgt dit voor clutter die je liever vermijdt. Een duidelijk don’t.
Geloof me, zoiets zal geen tweede keer voorvallen als je die learning meeneemt in de richtlijnen voor influencers bij een nieuwe campagne.
Influencers zijn niet alleen interessant om je boodschap te verspreiden. Ze zijn ook ideaal om content te creëren. Vraag daarom de content die je influencers maken op, zodat jij die kan recupereren op je eigen social kanalen. Als je daar bovendien ook nog eens advertising op kan loslaten, wordt het helemaal top!
Tot slot: begin klein en groei gaandeweg! Veel succes met je influencers stappenplan!
Er is al heel wat heisa geweest rond de regelgeving van Influencer Marketing. Maar waar slaat dat nu allemaal op? Moet de influencer sector in België aan de leiband? Wat baat een influencers stappenplan als je het niet uitvoeren kan?
De sector wacht al enkele jaren op duidelijke regelgeving, dus op zich is het een goede zaak dat eraan wordt gewerkt. Waarom dan zo’n rumoer? Het struikelblok zit hem hierin: enkele elementen uit de wetgeving zijn niet haalbaar voor de sector. Zo zorgde het verplicht vermelden van de hashtag ‘reclame’ voor nogal wat ophef.
Maarten Kesteloot, mede-oprichter van Influo, ging er tijdens onze workshop uitvoerig op in. Hij formuleerde de kritiek over de nieuwe richtlijnen als volgt:
“De items in de nieuwe regelgeving zijn totaal onrealistisch en zullen dus ook niet nagevolgd worden. In het buitenland zijn ook duidelijke richtlijnen, maar in België was de FOD Economie te extreem.”
In onze Facebook live video hoor je de volledige toelichting van Maarten.
Vergeet niet: het feit dat de overheid zich over dit topic buigt, is een signaal dat Influencer Marketing geen hype is. Momenteel is het een markt die zich volop aan het professionaliseren is. Hoog tijd om er nù mee aan de slag te gaan en relaties op te bouwen met relevante influencers!
Ook zin om er je tanden in te zetten en werk te maken van jouw community influencers?
Bespreek samen met ons hoe je influencers naadloos integreert in je marketing plan en een praktisch influencers stappenplan voor jouw merk uitwerkt. Zo zet je ook jouw merk op een unieke manier in de schijnwerpers.
Dit artikel kwam mede tot stand n.a.v. een influencer workshop i.s.m. Influo.
GERELATEERDE ARTIKELS