Conversie optimalisatie: elke organisatie beseft hoe belangrijk het is om je wegbezoekers niet te laten verdwalen. Toch lijken weinigen de knepen van het vak te beheersen. Het is nochtans geen rocket science. Pas onderstaande tips & tricks toe en je raakt al een eind ver, al is het maar omdat we uit ervaring weten dat ze werken. En download hier zeker onze 9 andere tips.
Die helpen je bezoeker kiezen, ze gidsen hem zoals een verkoper in een offline winkel. Denk daarbij in een funnel (trechter), vanuit de interesse van de bezoeker: waarom/waarop zou hij of zij doorklikken?
Voordelen:
– tijdwinst: zo vermijd je dat de bezoeker op alle detailpagina’s (producten) apart moet klikken.
– herkenbaarheid: tenminste als je categoriepagina’s uniform zijn (vb de manier van visualiseren, productkenmerken, basiscriteria voor beslissingen …), dan vergemakkelijken ze verder de bezoekerskeuze
AB ontwikkelde een uniforme look & feel voor de 4 categoriepagina’s op boncquet.be: 4 soorten keukens, met na het doorklikken ook op elke detailpagina een gelijkaardige beschrijving.
Categoriepagina’s zijn ook goed met het oog op SEO:
Voor Toff meubelen waren er bijvoorbeeld enkel subcategoriepagina’s (“complete salons”, “hoekzetels” …), maar voegden we ook een algemene categoriepagina “Salons” toe. Het werd een succesvolle landingspagina.
Mini-copy illustreert hoe nudging en conversie optimalisatie ook tekstueel werken: met enkele woordjes stuur je bezoekers zodanig dat ze de kant uitgaan die jij verkiest. Met name bij bestelknoppen en call-to-actions geven ze precies het extra duwtje dat de laatste twijfel wegneemt. Kleine tekst, grote impact!
Extra tip: als je het als een grapje kan verpakken, werkt het nog beter.
Een button op een landingspagina die we voor Skylux maakten. Zou jij klikken op ‘Ik loop liever het risico op brandschade’? Nee toch?
Of op “I don’t need more clients”??
Op een landingspagina waarvan het doel conversie is, zorg je voor zo weinig mogelijk afleiding:
Een vraag die we bij Toff stelden: je bezoeker heeft een meubel aangeklikt. Wat nu?
De juiste tab open zetten op de productdetailpagina kan heel wat invloed hebben op de conversie!
Welke tab zet je het best open? ‘Spécifications’?
Of toch ‘Description’?
De naam zegt het zelf: micro commitments zijn kleine vormen van interactie met je webbezoeker:
Voordelen:
Belangrijk: hou voor micro commitments de drempel zo laag mogelijk. Je hoeft dus zeker niet altijd een e-mailadres te vragen. Bij een poll is dit bijvoorbeeld overbodig.
“Wist je dat een poll ook mogelijk is in Instagram Stories?”
Ken je die uitdrukking ‘monkey see, monkey do’? Mensen imiteren elkaar nu eenmaal. Het zit in ons DNA.
Als je ziet hoeveel mensen vòòr jou al een bepaald product hebben aangeschaft of deelnamen aan een training, ben je sneller geneigd ook de stap te zetten. Denk ook hier aan hoe Booking.com je tracht over de streep te trekken wanneer je een bepaalde accomodatie bekijkt.
Mond aan mond reclame is overtuigend. Het is belangrijk jouw merkambassadeurs te identificeren en te faciliteren.
Wist je dat 4,7% van je klanten 100% van je online word-of-mouth genereert als merk?
Social proof via reviews, tevredenheidsscores, aanduiding van de populairste producten … allemaal zaken die indirect zorgen voor conversie optimalisatie:
Als je een community hebt, ga aan de slag met de members. Die zijn 5 keer meer geëngageerd in vergelijking met mensen die geen deel uitmaken van je community. Zij zijn dus bereid om jou aan te bevelen binnen hun netwerk, maar ook om hun feedback en mening met jou te delen, mee te denken, …
Hoe?
Afhankelijk van de fase waarin je je bevindt, kan je ook inzetten op andere vormen van social proof:
Sliders (en de nieuwe video-achtergronden) zijn nog steeds een fenomeen, terwijl ze echt niks opleveren. Bezoekers klikken enkel op de 1e slide (80 tot 90%), dus waarom tijd steken in die 4 of 5 andere?
Als er al geklikt wordt op een slider, doet meer dan 80% dat op de eerste slide.
Veel van je bezoekers zullen mogelijk je homepage nooit te zien krijgen. Gemiddeld komt meer dan de helft van je publiek via ‘God’ Google binnen, om op een product- of informatiepagina te landen. Zorg dus dat je de vis daar aan de haak slaat. Voeg een Call To Action button (vb. Download brochure) toe of hou de bezoeker aan de praat. Laat hem op zijn minst doorklikken naar andere voor hem of haar interessante pagina’s. Juist, … waar dan weer andere CTA-buttons tot conversie moeten leiden.
Voorbeeld landingspagina ‘ik zoek commercieel drukwerk’
In het voorbeeld hierboven brengt Google de bezoeker met de zoekopdracht ‘commercieel drukwerk’ op de landingspagina ‘commercieel drukwerk’ van de drukkerij. De bezoeker kan er een offerte vragen, een gratis dummy bekomen of een brochure downloaden. Het enige wat hij moet doen is een e-mailadres achterlaten. Of hij kan eenvoudig de andere afdelingen van de drukkerij bezoeken, waar hij misschien een ander spoor van zijn bezoek zal achterlaten.
Witruimte, overzicht, soberheid en een duidelijke structuur. Het zijn de sleutelwoorden voor een aangenaam (lees: geslaagd) bezoek. Dat betekent niet dat je geen sitemap mag hebben. Integendeel: sitemaps scoren goed in de Google-ranking. Maar het is een veeg teken als je bezoeker ze nodig heeft om zich door een site te worstelen. In geen tijd verliest hij de weg en ben jij hem kwijt.
Besteed dus (vooraf) tijd aan webarchitectuur en clickable wireframes. Dit zijn theoretische webpagina’s zonder design, waarin je wel al kan klikken en surfen. Tip: laat enkele potentiële sitebezoekers vooraf door deze frames gaan en kijk of ze terechtkomen waar je ze hebben wil.
Een voorbeeld van een wireframe voor een homepage
Opgepast: wireframes zijn constructies, geen copy. Je moet er doorheen kunnen kijken.Is je structuur goed doordacht? Goed zo. Next step: aantrekkelijk design. Maar dat is een verhaal voor een andere keer?
GERELATEERDE ARTIKELS