Hoe haal je ons nationaal gerecht weg van het frituurvet en zet je ovenfrietjes op het menu van de Belgen? Een vraag die McCain ons stelde, naar aanleiding van de rebranding (brandname en packaging) van hun ovenfrietjes.
McCain is de enige producent die echt op dit segment focust en opportunitieten ziet in de hedendaagse eetgewoontes. Ze lanceerden een nationale campagne op TV, online en in de winkel. ‘In de winkel’ is een ruim begrip, want ik startte m’n research on the field, en kwam er al snel achter dat ‘buiten de winkel’ ook perspectieven bood.
Ik bezocht Auchamp, Delhaize, Carrefour, Colruyt, … en draaide elke plafond- en vloertegel in en rond het winkelpunt om, op zoek naar originele POS. Het resultaat was een resem aan creatieve ideeën. Niet alles was bruik- of haalbaar binnen de krappe timing, maar de polyvalente plafondhanger dito display over ramkraakpaaltjes is wel een opvallende nieuwkomer.
Ik stelde als centrale visual een ovenwant en de claim ‘Warm aanbevolen’ voor. Duidelijk, eenvoudig en toch rijk aan mogelijkheden (shelfstopper, display, web, …). Tegelijk wordt het informatieve niet uit het oog verloren, want het gebruik van ovenfrietjes is nog niet goed ingeburgerd. Een stappenplan op de totems en kortingbonnen, ten slotte, schenkt de nodige aandacht aan de correcte bereiding ervan.
Het resultaat? Een tevreden Steven Thill, Product Manager Retail McCain, aan het woord: “De campagne liep in september en de verkoop van onze ovenfrietjes was liefst 60% hoger dan het gemiddelde van de maanden juli en augustus. Daar zal de attractieve ondersteuning in en rond de winkelpunten zeker niet vreemd aan zijn.”
GERELATEERDE ARTIKELS