4. Tips & tricks
Tip 1: dek je in en zorg voor een duidelijk reglement
Een wedstrijd is een commerciële actie. Ze valt onder de wet der consumentenbescherming en dus heeft iedere organisator een informatieplicht. Wat moet er zeker in het wedstrijdreglement?
- Identiteit: van de organisator + van de deelnemers (duiding over wie mag deelnemen).
- Wedstrijdmechanisme: praktisch, duurtijd, format, registratie, aanduiding winnaar … (dit onderdeel komt vaak schematisch vanuit het bureau, de jurist zet dit om naar een reglement).
- Prijzenpot: prijzen, waarde, omschrijving, hoeveelheid, contact met winnaars, overhandiging …
Wat doe je met het wedstrijdreglement?
- Zorg dat het beschikbaar is – via een site of landingspagina, verwijs naar de URL op alle uitingen binnen de campagne.
- Laat het goedkeuren door iedere deelnemer.
- Laat het checken door legal of een specialist.
Tip 2: bereid je voor op incidenten
De meest voorkomende issues zijn een beperkende nationale wetgeving, fraude bij deelnemers, discussies met deelnemers … Deze worden meestal opgelost via een commerciële geste. Hoe bescherm je je eigen organisatie en je deelnemers?
- Integreer een disclaimer (in geval van overmacht, wijziging van de wedstrijd …).
- Voorzie een klachtenprocedure.
- Wees attent op de opvolging: verloop, klachten, uitreiking en nazorg moeten allemaal in lijn zijn met je eigen reglement.
Tip 3: bezint eer ge begint
De wet op kansspelen, de wet op consumentenbescherming, de privacy en spam wetgeving, de terms of use van de platformen … een kluwen waarin je niet wil verdwalen met je online wedstrijden. Maar in dat kluwen van wetten zit een serieuze grijze zone. Ga hier slim mee om. Vergelijk met overige wedstrijden, ga niet te ver en voorzie een reglement.
Tip 4: let extra op bij social media platformen
Elk social media platform heeft zijn eigen regels. Ze zijn niet eenduidig in wat mag en wat niet mag. Bekijk grondig de terms of use, specifieke guidelines voor wedstrijden voor ieder platform waar je wedstrijd op loopt en ga op zoek naar de grootste gemene deler.
Het toezicht vanuit de platformen is streng. Deze regels wil je niet overtreden, want de sancties zijn vaak onverbiddelijk: offline halen van de pagina en/of wedstrijd of het account.
Dit verslag geeft de essentie weer van deze inspirerende sessie bij Sirius Legal. Maar nu snappen onze creatieven tenminste wat er allemaal komt bij kijken.