YouTube ADs Leaderboard 2017 winner

AB winnaar YouTube Ads Leaderboard

Hoe maak je de best bekeken commercial van het jaar?

AB scoort voor klant Recytyre met originele online video's

AB proudly presents: de YouTube Ads Leaderboard. Waarom we daar best wel trots op zijn? Omdat deze award de meest bekeken YouTube Ad bekroont. En omdat de criteria heel objectief zijn:

  • organisch en betaald bereik
  • kijkduur
  • retentie
  • interactie (likes en comments)

Honderdduizenden YouTube kijkers vonden de Recytyre-filmpjes (die deel uitmaakten van een cross channel bandenspanningscampagne) duidelijk de moeite.

In een eerste golf had onderstaande video al uitstekend gescoord. Die zou uiteindelijk op plaats 4 eindigen in de ranking van de YouTube Ads Leaderboard. Wisten wij veel dat er nog beter nieuws op komst was.

Die ultieme bekroning kwam er later dat jaar na een tweede golf video’s – dit keer met tieners in de hoofdrol. Deze sympathieke ettertjes mochten helemaal loos gaan. En ja hoor, bingo: goed voor de Youtube Ads Leaderboard. De winnaar nog eens zien? Komt ie:

En nog eentje om het af te leren …

 

Kleine kinderen, klein budget, groot resultaat?

Eerste golf: video’s met de peuters, tweede golf: tieners.

Ons hoor je niet klagen over de jeugd van tegenwoordig 😊

Zelfs de peuters deden het al fenomenaal

Die ene peutervideo die met een ereplaats ging lopen was al bijzonder populair.

  • 406.000 views, waarvan 86.000 organisch – dus meer dan 21% (geloof ons: dat is véééél).
  • 22.000 earned views: ver boven de benchmark volgens Google. Earned views? Eenvoudig gezegd: 22.000 mensen hadden na het bekijken van deze video de smaak te pakken en zagen nog één of meer andere campagnevideo’s.
  • View Through Rate: 28% van de kijkers keek effectief de commercial uit. Ter info: bij het overgrote deel van YouTube commercials ligt dit tussen 10 en 20%.

Straf voor één enkele video? Bekijk dan eens de totale campagnecijfers.

  • media spend: amper €12.000
  • verdeeld over 6 video’s (3 VL + 3 FR)
  • campagnetotaal: 738.000 views

De tienervideo’s deden er nog een schep bovenop.

  • media spend: amper €20.000
  • opnieuw verdeeld over 6 verschillende video’s (3 VL + 3 FR)
  • campagnetotaal: 1,6 mio views

Daarmee lieten we de (ook qua budget) ‘grote jongens’ Studio 100 en Brussels Airlines achter ons. Altijd fijn als je met bescheiden middelen grote internationale adverteerders klopt die er megabudgetten tegenaan gooien.

Het allerbelangrijkste zouden we nog bijna vergeten. Het campagnethema in de video’s wist duidelijk te boeien: het online zoekgedrag i.v.m. bandenspanning steeg met maar liefst 25%.

 

Ook graag een winnende YouTube commercial scoren?

Neem contact met ons op om onze ‘meer met minder’-formule ook voor jouw merk uit te rollen.

P.S.: deze Kanaal Z-reportage plaatste onze award in een bredere trend: het familiegevoel scoort in YouTube commercials
Bekijk gerust de uiteindelijke Google YouTube ranking Belgium, met de top 5 – AB op 1 en op 4!

Zie ze staan blinken met hun de Youtube Ads Leaderboard: het team van AB en Recytyre.

GERELATEERDE ARTIKELS

NO GERELATEERDE ARTIKELS
Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy