Recytyre band met breiwerk checkjeband

Onze (banden)spannendste en meest unbound campaign ooit?

Met 6 influencer take-aways

Outbound- en inbound tactieken die naadloos op elkaar inspelen:

Over onze ongebonden aanpak hebben we het al vaker gehad. Over influencers & micro-influencers ook. En wat als die twee topics perfect samenvallen? Dan heb je een knappe bandenspanningscampagne voor Recytyre. Voor de ‘Checkjeband’-campagne gaan we slim combineren:

  • inbound marketing: organisch, gebaseerd op spontaan zoek- en kijkgedrag
  • outbound marketing: klassieke push via betalende media zoals radio, bannering …

Ontdek hier hoe wij outbound- en inbound tactieken naadloos op elkaar laten inspelen voor Recytyre. Straks ook voor jouw merk?

1. De basis: we zoeken een rijk idee

Veel chauffeurs beseffen dat ze elke maand de bandenspanning moeten checken, om milieuvriendelijker, veiliger en zuiniger te rijden. Maar toch doen ze het niet.
Recytyre zijnde zou je voor minder wanhopig worden.
Ons basisidee voor de campagne komt dus niet uit de lucht gevallen: “Wat moeten we nog allemaal uitvinden om je naar je banden te doen kijken.”

Een oneliner met gigantisch creatief potentieel: met dit rijke idee kunnen we alle kanten uit. Dat bewijst deze visual: een autoband met breiwerk eromheen.

2. We laten influencers (erop) los

Het basisidee is het kindje van de AB-creatieven. En zoals dat gaat met kindjes moet je ze durven loslaten.
In dit geval geven we influencers de vrijheid om hun videoding te doen. Ze spreken een nieuw, wat jonger publiek aan. Die video’s worden ons unbound speerpunt. Bekijk er hier enkele en leer dan uit onze take-aways.

Neem een voorbeeld aan Syroop. Of nee liever niet.

Hannes gaat loos met een monstertruck.

En deze Docteur Idéologie goes mini.

Zelfbenoemd marketing genie @AverageRob laat zijn volgers genieten van zijn Photoshop kunstjes.

Wat leerden de video’s? 6 influencer take-aways, ook voor jouw merk.

1. GEEN SLUIKRECLAME

  • Is het je opgevallen? Dit is geen sneaky advertising, de vloggers vertellen openlijk dat het een opdracht van Recytyre is. Zolang de toon en content passen bij hun eigen DNA, komen ze daar vlot mee weg bij hun volgers.

2. GEEN KEURSLIJF

  • Dit soort co-creatie berust op vertrouwen: probeer influencers niet in een dwangbuis te stoppen, met regeltjes en company guidelines. Authenticiteit is alles.

3. WEL GOEDE AFSPRAKEN

  • Maak duidelijke afspraken vooraf: de boodschap (in dit geval: check je band) moet er absoluut uitkomen.

4. KNOEIEN IS MENSELIJK

  • Geen paniek als het resultaat er soms knullig uitziet: dat mag. Idem voor flauwe grapjes: moeten kunnen! Dat maakt het menselijk.

5. DE CONTENT HERVERPAKKEN = VERSTERKEN

  • Enerzijds zetten influencers hun content in op verschillende manieren: een foto of korte teaser vooraf, een langere versie op hun Instagram Story, een full version van 4 minuten voor de die hard fans op een eigen YouTube kanaal …
  • Anderzijds zet ook Recytyre diezelfde content in via eigen kanalen. Bijvoorbeeld de 30” video’s die je hierboven ziet: die staan op het Recytyre YouTube channel.
  • Beide tactieken versterken elkaar: de influencer geeft via zijn kanalen visibiliteit aan Recytyre en vice versa. Een win-win voor beide partijen.

6. VLUCHTIG MAG

Bekijk hier enkele andere AB infuencer-cases zoals Glibbi kinderspeelgoed voor in bad en de promotie van de misdaadroman Waarvan akte.

3. We introduceren outbound tactieken

Met de influencer video’s zijn we helemaal inbound gegaan. Volgende stap voor de video’s: een nieuw outbound leven, bijvoorbeeld als prerolls op YouTube. Wij aan de slag! Net als vorige keer in 2017, toen we enkele Award winning video’s uit onze mouw schudden.
Voordelen:

  • uitbreiding van het bereik naar een breed publiek dat anders nooit in contact komt met de influencers
  • honderdduizenden extra views, die op hun beurt nieuwe shares en likes opleveren

4. En dan gaan we all the way outbound

Recytyre wedstrijdbanner vind de banden

Recytyre banner bandenspanningscampagne band met breiwerk checkjeband

Een radiospot vult ons centrale idee opnieuw compleet anders in: 1 stem, enkel gesproken tekst, geen muziek, relevante info en verfrissend gebruik van het medium radio. Een verademing in een schreeuwerig radioblok.

En waarom zou het idee geen leven kunnen leiden als activatie op drukbezochte plaatsen zoals shopping centra?

Recytyre auto bedekt met doek #checkjeband

5. Intussen op checkjeband.be

Grasduin zeker eens door de campagnesite checkjeband.be. Naast de video’s vind je er een fijne mix van fun en sérieux:

  • een quiz om je parate kennis te testen
  • een wedstrijd – altijd leuk als je een reischeque van €500 kan winnen
  • tips voor onderweg
  • een explainer animatiefilmpje dat toont hoe makkelijk je de bandenspanning checkt en de banden oppompt

6. Belangrijkste resultaten

Opvallende learnings:

  • Indrukwekkend bereik: (meer dan) 6 miljoen impressies overall van onze paid campagne en 175.000 organic reach van de influencers.
  • YouTube als top awareness kanaal, met pieken tot 250.000 impressies per dag
  • Gmail ads werkten fantastisch : zeer hoge CTR!
  • Optimalisatie en bijsturen in de loop vd campagne loont!
  • Programmatic: conversies > pas je mediaplan aan naargelang de uren waarop mensen actief zijn (avonduren werkten in ons geval bv. beter).
  • Video, specifiek gemaakt voor online campagnes, doet het beter dan klassieke spotjes: pas je content aan, naargelang de kanalen waarop het verschijnt (hier YouTube, Facebook, Instagram).

Voor je zelf met video en influencers begint.

Ga je toch graag dieper in op het complete verhaal, inclusief de cijfers? We lichten de case met plezier toe!

Mocht je het nog niet doorhebben: video is stilaan aan een must in elk marketingplan.

Wil je zelf in zee gaan met influencers, gebruik gerust ons influencer stappenplan en bijhorende tips.

Weet je trouwens hoe makkelijk je de impact van jouw influencer campagne berekent? Download hieronder GRATIS onze Cheat Sheet (ìnclusief praktisch voorbeeld) en in no time ken je de ROI en de Influencer Media Value (IVM) van je campagne.

Veel succes!

GERELATEERDE ARTIKELS

NO GERELATEERDE ARTIKELS