Recytyre welkomstpakket - durf offline communiceren

Recytyre case: 5 unbound tips waar jij ook mee scoort

Loont zo'n ongebonden aanpak? We bewijzen het hieronder.

Meer impact dankzij een ongebonden aanpak? 5 hapklare tips die je naadloos toepast op jouw business.

Digital first tegenwoordig. Zeker. Maar soms ook digital second. En waarom niet zelfs no digital at all? Soms eens push advertising, good old campaigning. Dan weer pull, content driven vanuit doelgroepinteresse en zoekgedrag. Bij AB zijn we ervan overtuigd dat elk merk of organisatie baat heeft bij een media en middelen neutrale (of zoals wij het noemen: ongebonden) benadering. Loont zo’n gezonde ongebonden (aka ‘unbound‘) mix? Zeker. Zelfs voor een ver-van-je-bed merk als Recytyre.

Recytyre staat in voor de recyclage en verwerking van banden. Maar ook preventie en veiligheid zijn belangrijk. Zo kom je snel uit bij de staat van de banden en de bandenspanning. Het is zoals de BOB-campagne: iedereen ziet wel het belang in, maar zelf actie ondernemen, daarvoor is permanente sensibilisering nodig.

Vandaar onze jaarlijks terugkerende campagne – voor jou verwerkt tot 5 hapklare tips die je naadloos toepast op jouw business. Bandenspanning checkeeeeeeeeeen!

 

Bewaren

Tip 1: start met nuchter wetenschappelijk onderzoek.

Waarom een breed publieksonderzoek over de veiligheid van banden?

Omdat het ons inzichten verschaft in de doelgroepen en in de problematiek. Op basis van die inzichten verfijnen we de campagne-inhoud.

  • Wat vinden mensen belangrijk?
  • Waar liggen ze wakker van?
  • Wat weten ze over de thematiek?

Slim, want zo communiceren we relevant. Nog slimmer: de inzichten delen met pers en media. Die pikken dat graag op, want het is geen advertising, maar relevant nieuws. Zo halen we free publicity.

Recytyre heeft zelf niet de research capaciteiten in huis.

Oplossing: een geloofwaardige en deskundige partner (in dit geval VIAS) die de knowhow heeft. Zo’n onderzoek kost geld, maar dat valt in het niets vergeleken met wat je normaal betaalt aan media voor een gelijkaardig bereik.

Learning:

  • investeer in onderzoek
  • gebruik de resultaten om de problematiek in de kijker te zetten
  • en scoor earned media (gratis media-aandacht).

AB Recytyre unbound tips

Tip 2: leg het zwaartepunt online.

De site veiligeband.be is de draaischijf, met – je raadt het al – veiligheid als belangrijkste thema. Daar vinden we alles terug: onderzoeksresultaten, snappy video’s, wedstrijd (goed voor € 1.000 gratis tanken), tips …

Creatieve en lichtjes absurde twist: we laten peuters het verhaal vertellen (‘Wacht niet op je kinderen, check zelf je bandenspanning’). Waarom peuters? Die bevinden zich nu eenmaal op de juiste hoogte: ze kunnen niet naast de banden kijken. In tegenstelling tot die domme ouders die daar altijd overheen kijken.

De video’s zijn het zwaartepunt van de campagne en worden gretig bekeken en gedeeld, met YouTube als driver voor visibiliteit en traffic. De impact van de social media is groot. Resultaat: een YouTube Ads Leaderboard. Met deze award zijn we bijzonder happy: Google bekroont er de best bekeken YouTube commercial mee.

Facebook posts & advertising, targeted display bannering & retargeting, Adwords, Gmail Ads, affiliate marketing … zorgen voor extra traffic. Invloedrijke bloggers (influencers) geven een persoonlijke touch aan het thema (zie verder).

Learning:

  • blijf niet in je hokje
  • werk het basisidee online zo breed mogelijk uit om je publiek te verruimen

Tip 3: gebruik je offline ervaring.

Offline media zoals radio en print zetten we gericht in – activatie staat voorop.

Radiospots op belangrijke nationale zenders combineren we met een samenwerking met MNM en Vivacité. Radio werkt activerend en chauffeurs zijn nu eenmaal fervente radio lovers.

De praktijk? MNM-luisteraars kunnen een slipcursus winnen, Peter Van De Veire en sidekick Julie Van den Steen maken en posten een online filmpje op mnm.be en MNM gaat zelfs live vanop het circuit waar de winnaars hun slippertjes maken. Goed voor een online sfeervideo, extra campagnebuzz en maximale interactie met luisteraars. Zo gebruiken we radio op zijn sterkst: als een community-medium.

Nog korter op de doelgroep? Here we go: windmasters (1,20 meter hoge reclamedoeken) in Q8-tankstations en POS-campagnemateriaal in bandencentrales vervolledigen het plaatje.

Learning:

  • zoek je publiek op momenten en plaatsen waar ze het meest ontvankelijk zijn voor wat je wil zeggen
  • dat kan gerust via slim gebruik van klassieke offline media zoals radio

Tip 4: mik je op social, denk dan social.

Cruciale tip voor social media: produceer een online video niet als een klassieke tv-commercial. Bij een online video doen zelfs de thumbnail en titel van de video mensen afhaken of kijken. Zeg nu zelf, welke titel triggert jou om te kijken: ‘Recytyre spot NL def versie’ of ‘Niet te doen: peuter plast tegen autoband’? Online moet vanaf de eerste seconde boeien. Bij een tv-spot heb je nog tijd voor een intro van enkele seconden, maar YouTube- en Facebook-kijkers beslissen in een fractie of ze de rit uitzitten.

Goed leesbare ondertitels maken een verschil. Veel online kijkers zetten het geluid niet aan – al is het maar om stiekem tijdens de werkuren te kijken of wanneer ze thuis tegelijk tv kijken.

Learning:

  • zorg dat je online vanaf de eerste seconden de kijker vasthebt
  • het verschil tussen boeien of knoeien zit in details.

Tip 5: verruim je publiek via nieuwe partners die nieuwe content produceren.

We vertalen de kernboodschap (check je bandenspanning) op zoveel mogelijk manieren. Dit lijkt nieuwe content, maar is in essentie dezelfde content in een andere verpakking. Een voorbeeld? Influencers produceren eigen filmjes en posts, aangepast aan een iets jonger publiek dat we anders niet zo vlot bereiken. Zelfs de wereldberoemde Bengaalse kater Thor werkte met plezier mee en trakteerde zijn volgers op een gepersonaliseerde Recytyre-video.

Ook de samenwerking met MNM waarvan daarnet sprake, loopt volgens hetzelfde stramien: verruiming van het publiek, spontane interactie met dat publiek en een shift naar entertainende content die toch mooi vertelt wat we willen vertellen.

Belangrijk: de geloofwaardigheid van dit nieuwe verhaal – het moet kloppen en mag niet geforceerd overkomen.

Learning:

  • zoek samenwerking met geloofwaardige partners die met een leuke twist je boodschap vertimmeren tot (schijnbaar) nieuwe content
  • zij spreken hun eigen publiek op een ongeforceerde manier aan, niet pushy

Hadden we het eerder al over free publicity? Kijk wat Rani Cucicov, ‘manager’ van Thor de Bengaalse kater, bij Van Gils en Gasten vertelde over het waarom van de samenwerking met Recytyre. Tjakka, honderdduizenden katers, euh kijkers maken kennis met Recytyre.

Conclusie: gezond verstand werkt, en expertise helpt.

Zin om onze learnings voor Recytyre toe te passen op je eigen business? Vind dan samen met ons dat subtiele evenwicht tussen inbound marketing (gebaseerd op online zoekgedrag en interesses) en ‘klassieke’ outbound marketing (good old advertising).

P.S.: Lees ook onze blogpost “Enkel offline communiceren: durf jij dat in digitale tijden?” en ontdek hoe we voor Recytyre zonder scrupules online schrappen en exclusief offline communiceren. Ook dat typeert onze ongebonden visie.

GERELATEERDE ARTIKELS

Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy