Hoor die luide vloek in de digitale kerk.
Een juiste mix tussen offline en online. Een van de pijlers van onze onze ongebonden (aka ‘unbound’) aanpak. De bandenspanningscampagne voor Recytyre is daar een fijne illustratie van. Maar Recytyre focust op veel meer dan enkel bandenspanning. In essentie staat de organisatie in voor de recyclage en verwerking van oude banden.
Cruciaal is het contact met de 6000 inzamelpunten: de werknemers van de bandencentrales, de garagisten. Zij zijn de belangrijkste schakel tussen bandengebruikers en Recytyre. Hoe benaderen we hen het best? Hoe motiveren we hen om de kwaliteit van de inzameling nog te verbeteren? Hoe activeren we hen om hun klanten te informeren en te sensibiliseren? En hoe kwamen we tot de beslissing om enkel offline te communiceren?
Offline communiceren: lees onze 4 learnings en pas ze toe op je eigen business.
Learning 1: start met nuchter onderzoek
Allereerst: waarom offline? Omdat uit gesprekken met de doelgroepen blijkt dat zij de voorkeur geven aan klassieke vormen van communicatie. Simpel uitgelegd: werkplaatsmedewerkers gaan niet snel online op een smartphone of toetsenbord tikken. En ook de klanten aan de receptie hebben meer baat bij ‘klassieke’ infokanalen.
Ongebonden aan regeltjes (unbound, weet je wel) passen we ons aan de realiteit aan: we beperken ons tot lekker old school offline communiceren.
Learning: durf tegen je eigen vooroordeel ingaan, baseer je op nuchtere vaststellingen en consumer insights, laat onderzoek de marsrichting bepalen.
Learning 2: bundel alles in een overzichtelijk pakket.
In een inzamelpunt vinden we een heel verscheiden publiek: de mensen in de werkplaats, de administratieve medewerkers en de eindklanten die aan de balie wachten tot de wagen in orde is.
Uitdagingen zijn er genoeg.
- De verschillende doelgroepen hebben nood aan verschillende info.
- Hun kennis over Recytyre is beperkt.
- Ze hebben weinig tijd.
- Ze hebben geen zin om veel te lezen of om moeilijke boodschappen te decoderen.
- Recytyre heeft gigaveel te vertellen: verwerking en recyclage zijn een bijzonder complex proces, met ingewikkelde termen, regeltjes, do’s en don’ts allerhande.
Kortom: het klassieke ik-wil-vanalles-vertellen-maar-bijna-niemand-zit-op-mij-te-wachten-verhaal.
Herkenbaar voor jouw merk of business? Neem een voorbeeld aan onze oplossing: bundel alles in één overzichtelijke infomap, met losse uitneembare elementen en een duidelijke vermelding welk item voor welke doelgroep bestemd is.
Learning: voeg alle info samen in één handige opbergbundel, wees meteen duidelijk wat voor wie bedoeld is en vertel elke doelgroep enkel wat hem echt aanbelangt.
Learning 3: gebruik je digitale ervaring
Klinkt als het tegengestelde van de eerste learning, maar is het niet. Als je offline gaat, gooi dan je digitale ervaring niet overboord. Want mensen zijn het intussen gewend om aangesproken te worden in digi-taal:
- Schrijf korte snappy teksten, geen longreads. Longreads scoren enkel in blogformaat;-)
- Gebruik opsommingen.
- Voeg eenvoudige infographics, icoontjes en hapklare visuals toe die in een oogwenk alles duidelijk maken.
- Ga voor verzorgde, maar geen afgelikte reclamefotografie. Foto’s met een hoog realiteitsgehalte zorgen voor extra geloofwaardigheid. Belangrijk, zeker in deze ‘hands on/no-nonsense’-sector. Probeer wel het niveau wat hoger te houden dan het doorsnee Instagram amateurisme.
Learning: werk in een offline wereld, maar denk zoals je doelgroep denkt, zowel inhoudelijk als vormelijk – leve de digitale eenvoud.
Learning 4: stem je middelen tot in de details af op je doelgroep
Nadenken over de doelgroep is prima. Doordenken nog beter. Zo kom je tot uitgekiende communicatiemiddelen. Enkele voorbeelden die we leerden uit onze ervaring voor Recytyre.
- De instructiesticker op de balanceermachine. In elke werkplaats staat een balanceermachine om het gewicht van elke band te meten en gelijk te stellen. Die handeling duurt wel even. De medewerker staat dus een tijdje bij het apparaat. Hét moment om hem te confronteren met een instructiesticker, met korte richtlijnen over de staat van de banden en de vereiste stapelwijze. Zo blijft de boodschap beter plakken;-)
- De waaier met fiches voor in de werkplaats: geplastificeerd, en dus perfect bestand tegen een ruwe behandeling van medewerkers met smoezelige vingers of handschoenen.
- De affiche op A3-formaat voor de klanten aan de balie. Niet te groot, want dan hangt het inzamelpunt de affiche niet op. Niet te klein, want dan kijkt geen enkele bezoeker ernaar.
Learning: observeer het doelgroepgedrag tot in de puntjes, kleine details maken een groot verschil.
Overall conclusie: gezond verstand werkt.
Volg de kudde niet zomaar. Ook als dat betekent dat online sneuvelt en je gaat voor exclusief offline communiceren. Zoals Brian 2000 jaar geleden zei: you’ve got to think for yourselves, you are all individuals!