Opdracht

Hoe boosten we met LinkedIn optimalisatie de internationale business van Damaco Group?

Damaco Group LinkedIn mensen tafel

Uitdaging?

Na onze strategische oefening voor Damaco Group moet ook hun LinkedIn strategie daaraan beantwoorden. Die aanpak is nog te fragmentair en is opgebouwd rond 1 merk: Kipco-Damaco zelf. Maar na jaren van expansie zijn er veel meer merken binnen de overkoepelende Damaco Group. Onze nieuwe LinkedIn aanpak focust op de groep en zet Linkedin in als volwaardig marketinginstrument.

Probleempje: we zitten middenin de Covid pandemie. De internationale beurzen waar Damaco Group gewoonlijk aan deelneemt, vallen in het water, terwijl net die beurzen cruciaal zijn in de marketingmix. Desondanks mikken we voor Damaco Group op:

• meer awareness: hoe zetten we LinkedIn in met het oog op branding?

• meer bereik: hoe verruimen we onze LinkedIn community in functie van meer relevant bereik?

• meer impact: hoe verhogen we de impact én het engagement binnen ons netwerk?

• meer sales: hoe gebruiken we LinkedIn als ‘remote selling’ instrument, ter vervanging van de beurzen?

Oplossing

We gaan resoluut voor een inbound marketing traject. Met inbound bedoelen we hier: slimme inzet en uitbouw van de company page (hoe, wat, hoe vaak … communiceren) en een extra boost via ambassadeurs.

Een inbound marketing approach is een verhaal van opbouwen en consequent volhouden. Doorgaans voel je pas na 6 tot 8 maand de echte impact. Zaaien om op termijn te oogsten. Daarom is LinkedIn hét netwerk bij uitstek waar bedrijven en merken die inzetten op relaties en interactie, beloond worden met extra visibiliteit, bereik … Kortom, eerder nudging dan direct selling.

Startpunt is het coachen van een beperkt team, verdeeld in 3 categorieën (bedoeling: best practices neerzetten en intern delen):

  • marketing (vanuit de company page)
  • management (vanuit ambassadeursrol)
  • en sales medewerkers (vanuit ambassadeursrol)

Aanpak in 3 fases:

  • groepssessie personal branding & online netwerken (inclusief aanstippen opportuniteiten o.b.v. individuele profielscans en opvolging via 1 op 1 coaching)
  • inbound workshop (focus op content en lange termijn), inclusief opmaak plan van aanpak, rekening houdend met bv. het nieuwe brand DNA, de strategie en praktische zaken zoals een haalbare frequentie voor de klant
  • regelmatige evaluaties, met aandacht voor de cijfers ( evolutie in engagement, following …) én voor verdere optimalisatie.

Resultaat

  • Boost op de company page na 9 maanden:
    • van 2.700 naar 3.500 volgers
    (of +22%!)
    • interactieratio op de content =
    8,49% (ruim boven de benchmark van
    gemiddeld 2 à 3%!)
    • gedeelde content: bijna
    70.000 weergaven
    (zonder advertising!)
    • aantal likes/duimpjes ging x3!

  • Meer volgers, en vooral: de juiste volgers uit de gebieden waar Damaco business doet, dankzij de slimme inzet van ambassadeurs uit die regio’s.

  • Content kalender en interne systematiek om violen gelijk te stemmen: werpen hun vruchten af bij de inzet van ambassadeurs die een versnelling hoger schakelen in het betrekken van hun netwerk.

An-Marie Follens - Allround Marketeer Damaco Group

An-Marie Follens Damaco Group Kipco Damaco testimonial website AB communicatie anders bekeken waregem

De posts van de ambassadeurs zijn heel succesvol, zij tonen zich bijzonder enthousiast. Dat werkt ook stimulerend om zo verder te doen. Nogmaals bedankt voor jullie deskundige hulp, we zijn heel tevreden over het traject!

Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy