Opdracht

"Vertaal de strategie in een sympathieke campagne en verhoog het aantal ton ingezameld oud-elektro," vroeg Recupel ons

Uitdaging?

Tijdens een grondige strategische oefening bepaalt AB samen met Recupel de strategische klemtonen en transities.

1. Ga voor een merk-menselijke benadering – want Recupel heeft op dat moment de perceptie tegen (“een goed werkend maar weinig aantrekkelijk logistiek apparaat”).

2. Overstijg het functionele aspect en geef het merk een emotionelere lading.

3. Benadruk de added value en het waarom: inzamelen voor een mooiere wereld en de toekomstige generaties, i.p.v. communiceren vanuit een verplichting.

4. Oh ja, vergeet niet dat het uiteindelijk ook om inzamelcijfers gaat.

Knappe strategische inzichten. Maar hoe vertaal je ze in godsnaam naar een sterke creatie?

Zingende elektrotoestellen veroveren harten

In het DIVA-onderzoek van de VAR (wat vonden de VRT-radioluisteraars van de honderden reclamespots die ze te horen kregen?) eindigt deze Recupel-radiospot op 1 als 'beste spot in de likeability score'.

0:00

Oplossing

Recupel is akkoord dat de softe feelgood aanpak een uitstekend concept is om alle Belgen te sensibiliseren.

Een internationale hit vormt de leidraad van de tv-spot en versterkt de inhoudelijke boodschap: Don’t stop (thinking about tomorrow), van Fleetwood Mac.

Snoeren van elektrotoestellen doen vrolijk mee op de muzikale tonen. Een campagne met feelgood-factor 10! Recycleren krijgt een menselijk gezicht. Oordeel zelf en bekijk de tv-spot hierboven.

Daarnaast trekken we het concept ook door in andere dragers. Zo is er ook OOH affichage en een swingende radiospot. Hoe we het verhaal brengen, is goed doordacht en telkens afgestemd op het medium en de doelgroep, maar heel herkenbaar binnen éénzelfde koepelconcept.

Resultaat

  • De tv-commercial is de populairste van het jaar en gaat aan de haal met de Topspot award van DPG Media (toen nog Medialaan). In het Topspotsonderzoek haalt de tv-spot de hoogste score inzake likeability. Een panel tussen 18 en 54 jaar beoordeelt hiervoor zo’n 1000 tv-spots o.b.v. 25 vragen.

  • 43% onthaalt de tv-spot positief (dat is ver boven de sector benchmark van 30%). En nog belangrijker: 75 % heeft de intentie om in actie te komen na het zien van de commercial. Inzameleeen!

  • Ook onze radiospot scoort: in het DIVA-onderzoek van de VAR eindigt de Recupel radiospot op 1 als ‘beste spot in likeability score‘. In mensentaal: het publiek vindt het een supersympathieke spot die ook na herhaaldelijk luisteren blijft aanspreken.

  • De tv-commercial is al ‘op leeftijd’ (onze allereerste tv-spot voor Recupel tijdens onze 10-jarige samenwerking), en dat zie je wel, maar nog altijd relevant!

  • Zo is het ook eens wetenschappelijk bewezen;-): voor een populaire commercial zit je bij AB méér dan goed!

Recupel corporate campagne AB
Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy