Traditioneel is het najaar een periode van vooruitkijken en plannen maken voor het nieuwe jaar, ook op marketingvlak. Je omschrijft doelstellingen, bepaalt de strategie, plant lanceringen, campagnes, acties, … en verdeelt budgetten. Bovendien moet je ook nog het management overtuigen. Zij beslissen welke financiële middelen worden vrijgemaakt. Dat je ook maximale draagkracht wil i.v.m. de marketingaanpak die je uitstippelt, is logisch. Het is vaak een pittige oefening en een serieuze uitdaging. Welke klemtonen leg je? Waarop ga je wel en juist niet inzetten? Hoe verdeel je budgetten? Hoe gedetailleerd moet een jaarplan voor jouw marketing zijn?
Uiteindelijk wil je met een sterk plan aan de slag waarbij je het onderste uit de kan haalt. Enerzijds moet het plan een stevige houvast bieden maar anderzijds ook voldoende flexibiliteit toelaten.
Als marketeer weet je dat verandering in ons vak de enige constante is. Daardoor voelt een jaar vooruitplannen soms tegennatuurlijk aan. Heel vaak krijgen we dan ook de vraag: is het, in deze snel evoluerende tijd, nog zinvol om een jaarplan voor je marketing op te stellen? Ons antwoord is volmondig JA! Maar het vereist ook een slimme aanpak.
In dit artikel gaan onze strateeg Lien Desmet en Danick Bruneel, directeur bij meubelen & keukens Crack, dieper in op hoe je een succesvol jaarplan opstelt en waar je op moet letten.