Tijden van rampspoed zijn ideaal om te investeren en voorsprong te nemen op de concurrentie. Tot het echt zover is.
Tijden van rampspoed zijn ideaal om te investeren en voorsprong te nemen op de concurrentie. Tot het echt zover is.
Wanneer een storm als Corona over de wereld raast, is het voor de meesten een kwestie van bukken en wachten tot de wind gaat liggen. Maar niet voor Meubelen en Keukens Crack.
In dit artikel lees je hoe ze in een jaar tijd een reuzesprong maakten: van klassieke winkelketen met de nadruk op offline verkoop tot interieur-inspirator met een stevige digitale poot. Inclusief herpositionering en nieuwe merkinvulling.
Lees onderaan het artikel zeker ook enkele extra learnings voor jouw merk.
Maart 2020.
De situatie: vier winkels van één overkoepelende groep hebben elk hun eigen naam en hun eigen website – Crack, Toff, Lambermont en Nikelly. De winkels zijn verspreid over België en bedienen zowel een Belgisch als Noord-Frans publiek.
Gezien de complexiteit van dit alles en het feit dat de winkels goed draaien, is er geen nood aan een overkoepelende webshop. En vier aparte webshops met vier aparte teams voor ontwikkeling en onderhoud? Dat is financieel onhaalbaar.
Maar plots is daar Covid-19. Alle winkels moeten maanden dicht. Wat een drama. En vooral: wat nu? Snel een webshop ontwikkelen is geen optie.
En hop: na twee weken ontwikkelen en testen zijn we vertrokken.
Zomer 2020.
De resultaten met de landingspagina’s zijn verbazend goed. De verkoop loopt vlot via de online/telefonische afspraken. Twee inhoudelijke learnings vallen op:
Voorlopige conclusie: hier zit veel potentieel. Als het met deze tussenoplossing al zo vlotjes loopt, wat moet dat dan niet zijn met een échte webshop?
Dat inzicht is het definitieve duwtje in de rug: het management beslist najaar 2020 om voor een echte webshop te gaan.
Vier oude websites vervangen door één nieuwe Crack-site, vullen met honderden producten, een team opleiden om ermee te werken … bij zo’n transformatie komt verdomd veel kijken. Terwijl de webdevelopers volop aan de nieuwe site timmeren, verliezen onze strategen en het management van Crack ook geen tijd: dit is een uitgelezen kans op een strategische herbronning.
De strategische oefening pakken we grondig aan. Van SEO-analyse en -optimalisatie tot webdesign, van copy tot visuele identiteit en huisstijl … niks ontsnapt aan onze aandacht. Dit wordt een stevige make-over.
Ons werk is klaar in het voorjaar 2021, maar alweer met dank aan Corona starten we de rebranding pas in september. Met het Crack-manifesto als eindpunt én ankerpunt van de strategie, rollen we de grote middelen uit.
Allereerst de nieuwe naam: we nemen afscheid van Toff, Lambermont en Nikelly, de nieuwe naam voor alle winkels wordt Meubelen en Keukens Crack. En wat vind je van de nieuwe baseline? ‘Alles om je thuis te voelen‘ vat de strategie samen in een pracht van een belofte.
De belofte werkt op verschillende fronten. Bezoekers voelen zich thuis in de winkel, op de website, en uiteraard na de aankoop in hun eigen huisje weltevree. En het Crack-team doet er alles aan om je thuis te laten voelen.
Centraal staat een unieke QR-code. Ik weet het, élke QR-code is uniek, maar geef toe: deze is nét iets unieker. De QR-code is opgebouwd … uit meubelen. Heel bijzonder.
We spelen ze massaal uit in onze communicatie: folders, e-mailings, social media content, video advertising … Lees hier alles over deze vondst.
Ook dat is deel van onze service: een plan van aanpak om alles op het gepaste moment aan alle doelgroepen te vertellen. Interne medewerkers, bestaande klanten van de ‘oude’ winkels, nieuwe klanten, het grote publiek …
Zo ontdekt iedereen het Crack-verhaal op maat van zijn behoeften en verwachtingen.
Maar er is meer:
Social video is een belangrijk onderdeel van de herlanceringscampagne.
Een korte video volstaat om de naamsverandering duidelijk te maken: een variant met ‘Toff wordt Crack’, en eentje met ‘Lambermont wordt Crack’.
1. Crisis? Durf alles in vraag te stellen, inclusief jezelf.
2. Experimenteer: trial and error werkt, zeker als je het voor een beperkt publiek kan uitproberen.
3. Speel in op verwachtingen en behoeften van je doelpubliek – in dit geval: mensen die massaal thuiszitten, niet op reis kunnen én geld hebben, investeren met plezier in hun eigen woning en interieur.
4. Innoveer: durf het comfort van de platgetreden paden verlaten, zoek nieuwe oplossingen.
5. Wees ambitieus: als je zo laag zit dat alle winkels moeten sluiten, mik dan bewust hoog – in dit geval: herdenk je merk en trek alles wat scheef zit recht.
6. Gooi niet alles uit het verleden overboord, maar zet de sterktes van vroeger extra in de verf – in dit geval: de kennis, het advies en de vriendelijkheid van de medewerkers, en het veelzijdige gamma aan meubelen en keukens.
7. Zie offline en online niet als concurrenten, maar laat ze elkaar versterken.
8. Investeer ook in je medewerkers: een enthousiast team vol brand ambassadors is een enorme troef.
GERELATEERDE ARTIKELS
ONS BOOKAZINE
Anders bekeken — Inspirerende strategische insights van AB, creatief werk, boeiende achtergrondinfo ... Vraag je bookazine hieronder aan.
ONZE NIEUWSBRIEF
Schrijf je hieronder in en blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes.