AB communicatie Anders Bekeken Waregem blog brand archetypes

Geef jouw merk een duidelijke smoel: ontdek de kracht van brand archetypes!

En geef meteen een boost aan je merkidentiteit

Wat typeert een sterk merk?

Herkenbaarheid. Karakter. Een duidelijke identiteit én persoonlijkheid. Sterke merken vertellen verhalen. Ze staan voor iets en hebben een duidelijke stijl.

Door een merk persoonlijk te maken, is het eenvoudiger om met de doelgroep te connecteren. Maar hoe begin je daaraan? Een benadering die steeds meer aan populariteit wint in de marketingwereld, en terecht, is die van de brand archetypes. Ook bij AB gaan we daar geregeld mee aan de slag bij onze klanten.

In dit artikel gaan we dieper in op dit topic en hoe je brand archetypes als krachtige tool kunt gebruiken om je merk te definiëren en je marketingaanpak te versterken.

AB communicatie Anders Bekeken Waregem blog brand archetypes

Wat zijn brand archetypes en waarom zijn ze zo interessant voor marketeers?

Brand archetypes zijn universele, symbolische personages of personas die diepgewortelde menselijke emoties en drijfveren vertegenwoordigen. Ze zijn gebaseerd op het werk van de beroemde Zwitserse psycholoog Carl Jung, die geloofde dat deze archetypen deel uitmaken van ons collectieve onderbewustzijn en een diepgaande invloed hebben op hoe we de wereld om ons heen begrijpen en betekenis geven.

bron visuals: iconicfox.com

 

Jung identificeerde 4 innerlijke motivaties bij mensen:

  • INDEPENDENCE – Spiritual journey: verlangen naar het paradijs
  • MASTERY – Leave a mark: een voetafdruk acherlaten op de wereld
  • BELONGING – Connect to others: verbinden, erbij horen
  • STABILITY – Provide structure: de wereld organiseren, structuur creëren

Door deze 4 motivaties met een introverte of extraverte houding te combineren, definieerde hij verschillende persoonlijkheden, beter bekend als de 12 archetypen. Want, zo zegt hij:

“The world will ask you who you are, and if you don’t know, the world will tell you.”

In de context van branding worden de archetypen gebruikt om de persoonlijkheid en het karakter van een merk te definiëren. Door een specifiek archetype te kiezen dat resoneert met je doelgroep en merkidentiteit, kun je een consistente en krachtige boodschap creëren die mensen aanspreekt op een dieper niveau.

De schrijvers van het boek ‘The Hero And The Outlaw’ ontdekten dat merken met persoonlijkheid die erin slagen in te spelen op primaire menselijke behoeften als erbij horen, je geliefd voelen, van de wereld een betere plek maken, … waardevoller en succesvoller zijn. Ze bestaan langer, zijn winstgevender en klanten zijn loyaler doordat mensen zich ermee kunnen identificeren en zich er zo meer mee verbonden voelen.

AB communicatie Anders Bekeken Waregem blog brand archetypes

Enkele argumenten waarom het de moeite loont om een brand archetype (zoals het voorbeeld van The Creator) voor jouw merk te bepalen:

• Boost onderscheidend vermogen.
Een archetype is bijzonder waardevol als houvast in de zoektocht naar jouw brand DNA (het waarom van wat je doet). Het stelt je merk scherp, creëert helderheid omtrent waarvoor je staat. Dit resulteert in herkenbaarheid.

• Extra merkvoorkeur.
Een archetype geeft een extra dimensie aan je merk. Hierdoor kan je communiceren op basis van specifieke behoeftes, wensen, noden, … in plaats van enkel te focussen op factuele zaken zoals technische specificaties. Jouw doelgroep voelt zich hierdoor meer begrepen waardoor de likeability factor van jouw merk en de merkvoorkeur toeneemt.

• Meer connectie met de doelgroep.
Met de persoonlijkheid van je merk als leidraad in jouw storytelling is het makkelijker om het merk tot leven te brengen en zo verbinding te zoeken zowel bij jouw (potentiële) klanten als (toekomstige) werknemers.

AB communicatie Anders Bekeken Waregem blog brand archetypes

Welke zijn de verschillende archetypes?

We zetten alle  12 Brand Archetypes hieronder even voor jou op een rij:

• Hero (de held)
…is moedig, maakt indruk en straalt kracht uit:
Klemtonen: doelgericht, motiverend, competitief, uitdagend, gedisciplineerd, ambitieus, …
Voorbeelden: Nike, Ferrari, PME Legend, Superman

• Magician (de magiër)
…maakt dromen waar en is ervan overtuigd dat er meer mogelijk is dan je denkt:
Klemtonen: charismatisch, mysterieus, intuïtief, vindingrijk, fascinerend,…
Voorbeelden: Disney, Apple (later), Tesla, Red Bull, Axe

• Outlaw (de rebel)
…is een uitdager en is anders, ongebonden aan regels en revolutionair:
Klemtonen: rebels, cool, vrijheid, ‘no rules’, uitdagend, …
Voorbeelden: Harley-Davidson, Virgin, Apple (in de beginjaren)

• Explorer (de ontdekker)
…houdt van avontuur en gaat graag op ontdekking:
Klemtonen: moedig, inspirerend, nieuwsgierig, grenzen verleggen, vrijheid, authentiek, …
Voorbeelden: The North Face, Patagonia, AS Adventure, Jeep, National Geographic

• Sage (de wijze)
…heeft heel wat wijsheid in pacht en deelt zijn kennis:
Klemtonen: intelligent, gericht op kennis, logisch, rationeel, reflecterend, leergierig, …
Voorbeelden: IBM, BBC, The New York Times, Wikipedia

• Innocent (de onschuldige)
…is zorgeloos, optimistisch en gelukkig:
Klemtonen: harmonieus, loyaal, gezellig, positief, authentiek, eenvoud, idealistisch, naïef, …
Voorbeelden: Coca-Cola (Santa Claus campagne), Innocent Drinks, McDonald’s (in bepaalde campagnes)

• Everyman (de groepsmens)
… is allemansvriend, hecht veel belang aan vriendschap en wil erbij horen:
Klemtonen: benaderbaar, nederig, ‘the guy/girl next door’, sympathiek, verstandig, betaalbaar, …
Voorbeelden: IKEA, Hema, C&A, Volkswagen

• Jester (de nar)
…neemt het leven niet te serieus, leeft in het moment en maakt plezier:
Klemtonen: genieten, grappig, entertainend, zorgeloos, …
Voorbeelden: Fanta, M&M’s, Ben & Jerry’s, Coolblue

Lover (de verleider)
…is aantrekkelijk en volgt zijn gevoel:
Klemtonen: intimiteit, schoonheid, passie, emotie boven ratio, …

Voorbeelden: Victoria’s Secret, Chanel, Haagen-Dazs

Caregiver (de verzorger)
…wil van de wereld een betere plek maken en er voor een ander zijn: behulpzaam, zorgend, Klemtonen: dienstbaar, harmonieus, thuisgevoel, …
Voorbeelden: Nivea, Huggies, Dove, Campbell’s Soup, Volvo

Ruler (de leider)
…stippelt de weg uit en zet een hoge standaard:
Klemtonen: leider, exclusief, klassevol, visie, …
Voorbeelden: Rolex, Mercedes-Benz, Microsoft, Mont Blanc, Louis Vuitton

Creator (de schepper)
…maakt dromen waar:
Klemtonen: innovatief, artistiek, fantasierijk en expressief, …
Voorbeelden: YouTube, Apple (Think Different campagne), Lego, Adobe

AB communicatie Anders Bekeken Waregem blog brand archetypes

Welk brand archetype past het best bij jouw merk?

Nu je zicht hebt op de verschillende archetypen (zoals het voorbeeld van The Explorer) en het voordeel om hierop in te zetten, vraag je je misschien af hoe je precies het gepaste brand archetype voor jouw merk bepaalt. Onderstaande tips helpen je alvast op weg:

Ken je merk
Analyseer de kernwaarden, missie en visie van je merk. Wat maakt je uniek en onderscheidend?

TIP: ga actief op zoek, spreek mensen, kijk over het muurtje en zorg ervoor dat je voldoende anders bent dan andere spelers in de markt.

Analyseer je doelgroep
Begrijp wie je doelgroep is en wat hen motiveert. Weet je wat er leeft? Wat hen ’s nachts wakker houdt? Welke archetypen zouden het meest resoneren met je publiek?

TIP: kom buiten, observeer je doelgroep, ga het gesprek aan, … zoek voeling met wie je wilt bereiken en wat er leeft.

Durf kiezen
Het is verleidelijk om voor een-beetje-vanalles te gaan. Dat voelt misschien veiliger. Toch is het cruciaal om duidelijke keuzes te maken: wat ben je wel en wat zeker niet. Kies het archetype dat het beste past bij zowel je merkidentiteit als je doelgroep.

TIP: gebruik bovenstaande brand archetype omschrijvingen om jouw merk per type een score te geven tussen 0 & 10. Baseer je op die resultaten om de top 3 te identificeren en vervolgens een leidend brand archetype te selecteren. Gebruik eventueel deze handige template.

“Met een brand archetype kan je een fundamenteel verschil maken in jouw branding. Het bakent het speelveld af, vergemakkelijkt keuzes én zorgt voor een duidelijke smoel”

Brand archetype bepaald, wat nu?

Het gebruik van brand archetypes biedt tal van voordelen voor jouw marketingstrategie.

Het creëert emotionele connectie: archetypen spreken diepgewortelde emoties aan, waardoor je een sterke emotionele band kunt opbouwen met je doelgroep. Op die manier overstijg je het puur rationele wat je toestaat om je te differentiëren in de markt en voorsprong te nemen op de concurrentie.

Het zorgt voor consistentie: je merk verankeren in een archetype zorgt voor een rode draad in jouw merkverhaal en al je communicatie-uitingen. Het creëert een duidelijk kader voor de verdere vormgeving van jouw brand en de ontwikkeling van effectieve marketingcampagnes.

Ben je klaar om de kracht van brand archetypes te ontdekken en je marketingaanpak naar een hoger niveau te tillen? Ga op verkenning tussen de verschillende archetypen en bepaal dewelke het beste past bij jouw merk. Uiteraard staat AB altijd klaar om je te ondersteunen bij deze spannende reis naar een sterker en authentieker merk!

Hulp nodig bij het bepalen van jouw brand archetype?

Of wil je weten hoe wij kunnen helpen bij de ontwikkeling van een sterk merk en een effectieve marketingaanpak?

Contacteer ons voor een verkennende babbel over jouw merk, marketing aanpak en hoe we die naar nieuwe hoogtes kunnen tillen.

Succes!

GERELATEERDE ARTIKELS