Je strategie in een manifesto gegoten

Een vuistdikke communicatie strategie op één inspirerend A4’tje

Hoe presenteer je jezelf, je bedrijf of je merk op een gebalde, inspirerende manier?

Van gewoon manifesto tot wow-manifestooooh! Dat is de uitdaging.  Misschien denk je nu spontaan aan een elevator pitch: je staat met twee in een lift en in die korte tijd samen pitch je jezelf als dé oplossing voor het probleem van je gesprekspartner.

Conclusie en nieuw begin ineen

In zekere zin is een manifesto de uitgeschreven variant van zo’n elevator pitch. De perfecte synthese van een allesomvattende strategie waar je weken of maanden aan gesleuteld hebt. En tegelijk het startpunt voor de uitrol van die strategie.

De 5 kenmerken van een goed manifesto

Hier komen ze:

  • Eenvoudig. Zorg dat iedereen het meteen begrijpt: de CEO, het salesteam, de receptioniste … én de klant (als je het manifesto ook extern communiceert). Geen hoogdravende buzzwords.
  • Kort. Geef de essentie weer, verzand niet in details.
  • Motiverend. Elke lezer is een potentiële klant, werknemer, leverancier, contactpersoon .. laat ze goesting krijgen in je bedrijf.
  • Gevoelsmatig. Heel belangrijk: vermijd de droge, functionele ‘wat’, maar focus op het emotionele ‘waarom’.
  • Vrij. Durf gerust creatief zijn in vorm en stijl. Een uniek lettertype? Een video i.p.v. print? Een song i.p.v. een tekst? Moet kunnen. Zolang vorm en inhoud maar overeenstemmen.

Toets je manifesto aan deze hoekstenen. Vijf keer ‘check’? Dan zit je goed.

Waarvoor gebruik je het manifesto?

Met je manifesto kan je verbazend veel kanten uit. Het is:

  • de schets van je toekomstvisie;
  • de terugvalpositie en het houvast voor de verdere uitrol van je bedrijfsstrategie;
  • de uitvalsbasis en het kader voor de ontwikkeling van je marketingplan: waar focus je wel (of niet) op?
  • de interne motivator: zo krijg je alle medewerkers mee in je bedrijfsverhaal. Alle neuzen in dezelfde richting;
  • je externe visitekaartje: zo toon je aan je doelgroep en klanten op een gevatte manier waarvoor je staat;
  • de toetssteen voor de latere creatieve uitwerking van je communicatie.

Zie jij ook het potentieel van zo’n tussenstap in je strategie-ontwikkeling? We helpen je graag verder.

Laat je hieronder intussen verrassen door enkele van onze manifesto’s die we voor klanten uitwerkten.

Een bakker die andere bakkers begrijpt, omdat hij precies dezelfde achtergrond, dromen en bekommernissen heeft. Dat is Algist Bruggeman. Elke warme bakker wordt warm van dit manifesto. (Lees hier ook uitgebreider over het merk DNA van Algist Bruggeman.)

Manifesto Algist bruggeman AB

Experimenteel en toch ambachtelijk. Innovatief en tegelijk eeuwenoud: het Petrus Sour verhaal doet de echte beer geeks watertanden. Die vind je – no kidding – massaal in the USA.

Manifesto Petrus sour beer ab

Zo maakten we toekomstige mama’s en papa’s warm om voor hun babyspullen bij Pericles langs te gaan. Schattigheidsfactor 10!

Manifesto Pericles AB

Een manifest zoals dit voor Recupel dient duidelijk een hoger doel: samen de wereld mooier maken. Daarom eindigen we met een uitnodigende vraag. Als lezer moet je al van teflon gemaakt zijn om daar nee tegen te zeggen.

Manifesto recupel ab

Ook op deze manier kan je de strategie en de waarden uitdragen: de CEO van Groep Huyzentruyt aan het woord. Of je nu een particuliere koper, bouwer of investeerder bent, elke aankoop is een belangrijke stap in je leven. Bij Groep Huyzentruyt staan de mensen centraal, niet de stenen.

Manifesto Groep Huyzentruyt AB

GERELATEERDE ARTIKELS

Gif image CTA
blijf bij

ONS BOOKAZINE

Anders bekeken — Inspirerende strategische insights van AB, creatief werk, boeiende achtergrondinfo ... Vraag je bookazine hieronder aan.


    ONZE NIEUWSBRIEF

    Schrijf je hieronder in en blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes.


      Privacy policy