Uitdaging?
Hoe brengen we mensen op een originele manier in contact met het merk AEG zonder nadruk op het commerciële, maar waarbij we wel op een spontane manier gegevens en relevante merkinzichten verzamelen?
Opdracht
Hoe brengen we mensen op een originele manier in contact met het merk AEG zonder nadruk op het commerciële, maar waarbij we wel op een spontane manier gegevens en relevante merkinzichten verzamelen?
Inspiratiebron: de vele persoonlijkheidstesten (denk aan Flair en Joepie). We pikken in op de nieuwsgierige aard van mensen: hoe zal ik scoren? We gaan voor een gamification aanpak die we concretiseren in online surveys en zetten 2 enquêtes op voor 2 verschillende productcategorieën (keuken – wassen/drogen).
“De nationale kookenquête” is een profielquiz die deelnemers laat ontdekken welk type chef-kok men is.
“De waskrak” is dan weer een kennisquiz waarbij we gericht peilen naar kennis en gedrag bij mannen en vrouwen over ‘de was en de plas’.
Uiteraard vergeten we die CTA niet. We hangen een stevige wortel voor.
Dit alles uiteraard ‘Powered by AEG’. Bovendien levert sharing via social en e-mail de deelnemers extra winstkansen op. Dit geeft een serieuze boost aan organische instroom.
Voor de deelnemer zijn resultaten ziet, vragen we gegevens en een opt-in, wat resulteert in een mooie aangroei van de AEG database.
Via gerichte social advertising met targeting op basis van woonplaats en geslacht spelen we tussentijdse resultaten uit (denk “West-Vlaanderen kookt klassieker dan Antwerpen” of “Mannen doen nog steeds minder in het huishouden dan vrouwen – bewijs jij het tegendeel?”). Een prima stimulans om extra deelnemers te werven, zo blijkt.
Bovendien spelen we de waskrak resultaten nadien PR-gewijs uit. Met resultaat, dat lees je hieronder.
Fun.
Merkbeleving.
Een pak relevante merkinzichten, consumentengegevens en bruikbare onderzoeksresultaten.
De nationale kookenquête levert in 6 weken tijd met een beperkte promotiecampagne 7.000 sessies op de campagnewebsite op, met bijna 5.000 unieke bezoekers én 2.676 deelnemers die hun gegevens nalaten, waarvan 53% via Facebook komt.
De waskrak resulteert in 6.000 quizdeelnemers waarvan bijna 3.000 mensen intekenen op de AEG-nieuwsbrief en 1.200 respondenten hun resultaat op Facebook delen. De antwoorden zelf leveren AEG bovendien veel media-aandacht op: we halen de nationale pers, inclusief VTM-nieuws!
Benieuwd naar meer hierover? In deze blog lees je hoe we met onze ‘ongebonden aanpak‘ de initiële briefing van AEG omzetten tot een ambitieuze campagne met impact.
BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL
Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!