Recupel lampensaga

Zeg niet zomaar Recupel lampenspot tegen een Recupel lampenspot.

Wat daar allemaal achter zit...

Iedereen kent de lampensaga van Recupel wel, maar hoe zit die precies ineen?

Voor ik bij AB werkte, kende ik Recupel hoofdzakelijk van de lampenspots (grappig woord trouwens). Heren in gekke lampenpakken. Goed gevonden creatief concept, heel herkenbaar en toegankelijk. Maar zelfs als account met jaren ervaring keek ik verbaasd op: deze campagne gaat om véééééél meer dan een tv-spotje.Bewaren

“Klaar voor een inkijkje in een 360°-verhaal?”

De Recupel-lampensaga

Onderstaande spot is de al derde in rij. Voor het eerst zijn het allemaal dames (women rule – stiekem gejuich van ondergetekende dame). Of beter gezegd: het zijn over-the-top krijsende vrouwen in een lampenpak die naar een horrorfilm kijken waarin een andere lampenvrouw in een vuilnisbak gestopt wordt.

Wat een heerlijk zotte insteek voor een serieuze boodschap. Onze creatieven en regisseur Guy Goossens (Matroesjka’s, Frits&Freddy …) hebben zich geweldig uitgeleefd.

Hoe meer ik de spot zie, hoe luider ik moet lachen. En met mij veel tv-kijkers. Wat me wel opvalt bij de reacties in de vriendenkring: de meesten vinden de commercial keigoed, sommigen haken af (“horror in prime-time, brrrr”). En dat vind ik nu eens prima: ‘t is een campagne die niemand onverschillig laat.

In elk geval vind ik het een knappe opvolger van de dromerige lampenspot uit 2011 waarmee we het concept installeerden, en de enerverende lampen uit 2013 (‘afgedankte lampen werken niet, tenzij op uw zenuwen’). Voor de liefhebbers: ik voeg ze onderaan dit artikel nog eens toe.

Wat met armaturen?

Eigenlijk zijn dat ook elektrotoestellen – armaturen hebben een snoer. Aan Recupel om ze te recycleren. En aan ons om er een korte commercial van te maken die vrolijk verder borduurt op ons scream-thema. Mogen we stilaan spreken van een Recupel-lampensaga?

Recupel lampensaga armaturen
Stilte voor opname… Actie! Regisseur Guy Goossens met de laatste richtlijnen.

All the way

Ik zei het al: de spot is geen eindpunt. Al is het maar omdat niet iedereen tv kijkt. Oplossing: online prerolls van 15″ en een nationaal abribus-affichageluik. Met dezelfde acteurs als in de tv-spot, herkenbaar voor wie toch de spot heeft gezien.

Tot zover het brede massamediaverhaal.

Recupel lampen affichage

Hocus focus: de magische AB-touch

Tijd voor de focus op onze kerndoelgroep: de mensen die effectief oude lampen van thuis meenemen en inleveren.

Die mensen lezen al eens een magazine van hun intercommunale. Dus leveren we aan de intercommunales kant-en-klare redactionele artikels aan.

Die mensen komen al eens op het recyclagepark. Dus plaatsen we daar billboards.

Die mensen stappen al eens naar een RecyclePunt. Dat zijn kant-en-klare inzamelmeubels in winkels, voor kleine elektro-apparaten en lampen. Dus starten we – nog voor de campagne begint – een b2b-luik naar winkels om zich als RecyclePunt te registreren.

Recupel lampen

Wat een cinema!

De spot loopt ook in bioscopen. Tof idee: de bad guy live in een wilde achtervolging op de spaarlamp, doorheen het bioscoopcomplex. Duizenden bezoekers staan er met open mond naar te kijken, stappen dan de zaal binnen en zien daar de Recupel-commercial.

Brand activation met hoog remindergehalte! Idem voor de activatie in shopping centers, waar 2 spaarlampen de show stelen.

De sage is er eentje geworden voor jaren. Meer zelfs: ze past in een typevoorbeeld van een 360° communicatie. Ontdek hier de complete B2B- en B2C-case. Inclusief resultaten: stijgende likeability en piekende inzamelcijfers!

En zoals beloofd voor de liefhebbers: tot slot hieronder de vorige lampencommercials.

Bewaren

GERELATEERDE ARTIKELS

NO GERELATEERDE ARTIKELS