Ab blog creativiteit slim inzetten voor sales en marketing

Creativiteit slim inzetten voor je marketing én sales: doen!

Marketing zonder creativiteit is dodelijk saai voor je merk.

Maar creativiteit om de creativiteit leidt ook nergens heen.
Marketeers vragen ons vaak hoe ze dat het best aanpakken. En hoe ze hun salesteam meekrijgen in hun creatief merkverhaal.

Op je eentje raak je daar niet uit. Samen met ons wel.
Begin bijvoorbeeld met inspiratie te halen uit ons werk. Onderaan dit artikel zie je alvast 8 straffe voorbeelden die onze veelzijdigheid illustreren.

Of ga meteen voor een oplossing op maat van jouw organisatie: boek een creativity workshop.

Een creativity workshop tackelt drie herkenbare problemen.

1. Je raakt je creatief ei niet kwijt

Iedereen heeft ideeën, ook jij en je collega’s. Maar je raakt die nauwelijks kwijt, door een gebrek aan innovatieve drive, door hokjesdenken, door de routineuze workload van elke dag …
> Een AB creativity workshop verruimt je blik, leert je anders kijken, triggert jou en je medewerkers om je ideeën (en die van ons) de vrije loop te laten, én ze te delen met je team.

2. Je creativiteit is een ongeleid projectiel

Vaak gaan wilde ideeën nergens heen. Letterlijk zelfs: ze raken niet tot buiten je organisatie, blijken moeilijk uitvoerbaar en eindigen dan maar in de schuif.
> Een AB creativity workshop zet ze om naar concrete, werkbare projecten.

3. Je creativiteit botst op praktische bezwaren en op sales objectieven

Leuk hoor, creativiteit. Maar is je doelgroep daar mee gebaat? Is een rechttoe rechtaan sales promo niet beter?
> Een AB creativity workshop verzoent merkwaarden met salesobjectieven en laat eeuwige rivalen sales en marketing elkaar versterken.

Benieuwd? Laat ons een sessie op maat uitwerken.

Deze sales en marketing professionals gingen je voor.

Victoria Hemelaer, toenmalig Marketing Director Europe Deceuninck, noemde de workshop stimulerend en inspirerend.

William Jarijch, Sales Director McCain schetst het haarfijn: “Soms krijgen onze interne ideeën onvoldoende diepgang, raken daardoor niet uitgevoerd, is er tijdsgebrek om structuur te brengen in ons creativiteitsproces …  De invalshoeken van McCain en AB vulden elkaar wonderwel aan. Samen kwamen we tot heel wat nieuwe ideeën en vooral tot een afgelijnd overzicht van al die ideeën.”

Marketing Manager Lien Justé van McCain vatte het zo samen: Terwijl veel brainstorms vrijblijvend eindigen, stopte het hier niet na de workshop, het begon pas!

8 keer totaal verschillend creatief werk. Maar altijd mét resultaat.

1. De Lyboverhalen: mooie HR-verhalen voor Lybover

De vondst: de Lyboverhalen. Echte verhalen van eigen Lybover-medewerkers. Hun storytelling maakt hen tot geloofwaardige ambassadeurs in de HR-campagne voor hun bedrijf. Ontdek vooral de succesfactoren: het zijn eye-openers, ook voor jouw employer branding.

2. Banden checken met Recytyre

Hadden we het over creativiteit mét resultaat? Hier zie: deze bandenspanningscampagne voor Recytyre was goed voor de YouTube Ads Leaderboard – de award voor de best bekeken commercial van het jaar.

3. Een “smashing idea” voor de European Open Tennis

Waarom zou je creativiteit altijd met grote, dure campagnes associëren? Voor de European Open Tennis bedachten we deze raamsticker. Zie je ze al voor je: de bestickerde wagens op de parkings van tennisclubs? Recht in het hart van de doelgroep. Een klein, fijn idee: game, set & match voor AB.

Autoraamsticker bal door ruit European Open Tennis AB
4. De “beeldvorming” voor Skylux

Doordenkertje: creativiteit zit soms ook in het creatieproces zelf. Voor Skylux dakramen maakten we beelden die op zich niet zo creatief waren, maar het proces errnaartoe en de uitwerking des te meer. Ontdek hoe ons idee van prille conceptschetsen evolueerde tot sfeervolle interieurbeelden. Een knappe mix van real life fotografie met 3D beelden.

Vrouw in kamer met Skylux dakvenster 3D en fotografie

5. Een ludieke wereldrecordpoging voor Initial

News hacking is een vorm van creatief inspelen op de actualiteit en zo nieuws creëren. Precies wat we voor Initial deden rond het thema “Veiligheid op het werk”. Niet door te focussen op het negatieve “pas-op-of-je-verongelukt-sfeertje”. Wel door te opteren voor een ludieke wereldrecordpoging  n.a.v. de Werelddag voor gezondheid en veiligheid op het werk.

6. Gamification voor AEG

De briefing? “Promoot AEG-toestellen via een app en betrek mensen meer bij ons merk.” Het resultaat? de Nationale Kookenquête van AEG! Fun. Merkbeleving. Earned media (incl. VTM-nieuws). Bijna 3.000 nieuwe nieuwsbrief subscribers. En een pak relevante merkinzichten, consumentengegevens en bruikbare onderzoeksresultaten. Kijk hoe we dat fiksten voor AEG en ontdek meteen ook een tweede case ‘De waskrak’.

survey voor AEG

7. Radiospots: 9 creatieve recepten

Radio is een klassiek activerend medium. We gebruiken het vaak op die manier. Maar met radio kan je zoveel meer. Proef hier van onze 9 creatieve recepten, op smaak gebracht met 10 spots om van te lekkerbekken. Werk van AB en internationaal topwerk voor de creatieve fijnproevers!

radiospots AB

8. Een grafisch toppertje met sales potentieel: de TAL lighting-catalogus

Waarom je ervan afmaken met een kurkdroge productopsomming als een catalogus ook een grafisch pareltje kan zijn? Ziehier onze TAL-catalogus: 516 inspirerende en enthousiasmerende pagina’s waar (interieur)architecten, projectbouwers, installateurs en consumenten behoorlijk lyrisch over zijn. Een klepper vol Belgisch lichtdesign en vakmanschap. En een booster voor de sales van TAL.

TAL catalogus 21 AB the unbound advertising agency 2

En dan nu: de AB-wonderformule?

Hoe doen we het? Wat is het geheime recept van AB?

Sorry, dat is er niet. Het gaat om klant en agency die elkaar vertrouwen, samen zoeken, wroeten, hard werken, de zotste ideeën toch een kans geven, en vooral niet te snel opgeven als er een hindernis opduikt.

GERELATEERDE ARTIKELS