AB communicatie Anders Bekeken TV campagne Metarelax

Herkenbare branding? Maak het verschil met een brand character.

De rode draad in je marketing aanpak

Hoe kan je als merk of organisatie creatief en fris uit de hoek komen, zonder continu het geweer van schouder te veranderen in je marketingaanpak? Een vraag die menig marketeer zich meer dan eens stelt. Enerzijds moet je marketingaanpak zo efficiënt mogelijk zijn. Anderzijds moet jouw doelgroep je opmerken en is differentiatie ten opzichte van andere spelers essentieel. Brand characters kunnen bijdragen tot een herkenbare en onderscheidende branding die blijft hangen. Een brand character is letterlijk een verpersoonlijking van je merk, een uniek personage dat je merk vertegenwoordigt. In deze blog gaan we dieper in op de lange termijn inzetbaarheid van een brand character, de meerwaarde ervan én hoe het helpt om een duidelijke positionering op lange termijn neer te zetten.

Laat een brand character het marketingwerk voor je opknappen

In een concurrentiële markt is het best een uitdaging om op te vallen. Een brand character geeft jouw merk een eigen identiteit. Een duidelijke smoel. Meteen ook één van de belangrijkste voordelen. Het zorgt ervoor dat men je sneller zal herkennen en onthouden wat dan uiteraard terug bijdraagt tot een top-of-mind awareness bij jouw doelgroep. Tegelijk is het een format waarmee je haast oneindig kunt variëren zonder dat je telkens terug vanaf nul moet beginnen. Je voelt het ongetwijfeld al: wij zijn fan!

“Een brand character laat je toe consistent te communiceren zonder dat het saai wordt.”

Emotionele diepgang met een hoge aaibaarheidsfactor

Mensen houden van verhalen en personages. Dit verklaart ook meteen de populariteit van authenticiteit en storytelling in marketing. Vertrek bij de ontwikkeling van een brand character vanuit jouw brand dna en de waarden die je wil uitstralen. Als het volledig klopt, zullen de juiste mensen zich sneller aangesproken voelen en identificeren met je merk dankzij het personage. Dit staat je toe om een emotionele band met jouw doelgroep op te bouwen wat dan weer leidt tot een grotere loyaliteit, betrokkenheid en een positieve impact op jouw business resultaten.

Bewezen effectiviteit en impact

Niet alle campagnes die we met AB bedenken worden aan de hand van een 0- en een 1-meting geëvalueerd, maar de lampencampagnes voor onze klant Recupel werden wel vaak aan een analyse onderworpen. Daarin merkten we heel wat overtuigende elementen om er gedurende meerdere jaren mee door te gaan: heel herkenbaar, hoge likeability score, sterke connotatie met het merk, opwekken van positieve emoties, …

Ook de MediaImPact studie (kortweg MIP) van DPG Media die het succes van videocampagnes meet, legt één en ander bloot…

Zo maakt de top drie in Wallonië telkens gebruik van een personage aka ‘brand character’:
1️⃣ Duracell
2️⃣ M&M’s
3️⃣ Dreft

In Vlaanderen staat M&M trouwens op de eerste plaats en Devos & Lemmens op nummer twee (allebei ook met herkenbare personages in de hoofdrol).

Voorbeelden uit de praktijk

Aangezien we met AB resoluut gaan voor ‘slim werk voor jouw merk‘ trokken we in de afgelopen 35 jaar reeds meerdere keren de brand character kaart. Enkele voorbeelden?

Recupel dames in lampenpak

• Onze sensibiliseringscampagnes voor Recupel kwamen daarnet al aan bod. De lampenmannen en -vrouwen konden jarenlang een breed publiek effectief bekoren en werden crossmediaal ingezet: in tv-spots, OOH, online campagnes, print, gamification, redactionele content, tijdens activaties en guerilla acties, … en dat zowel B2B als B2C. Dat er vrij veel bij kwam kijken, zie je in deze behind the scenes video.

• Ook voor MetaRelax van Metagenics opteerden we met de stressman voor een terugkerend personage in zowel de tv-spots, online campagnes als POS-communicatie.

• Bij mode-retailer Bel&Bo kwam het merk letterlijk tot leven dankzij 3D lettertjes die zowel in awareness alsook actiegerichte campagnes werden ingezet.

Niet alleen voor grote merken

Laat je vooral niet afschrikken door grote namen, maar onthou dat een terugkerend personage werkt. Dit kan op verschillende en ook op laagdrempelige manieren. Een brand character kan mee evolueren met de maturiteit van je onderneming.

Er is maar 1 regel: consistentie is de sleutel tot succes. Integreer het brand character in zoveel mogelijk marketinginitiatieven.

Wanneer je aan de slag wil gaan met een brand character, zorg je best voor een stevig fundament:

• Breng eerst duidelijk je merkidentiteit, waarden en tone of voice in kaart, op basis van jouw merkessentie en de usp’s van jouw organisatie. Maar ook door je doelgroep goed te begrijpen zodat het personage hierop kan aansluiten en jouw doelgroep aanspreekt.

• Denk na over waar, wanneer, hoe vaak en op welke manieren je het brand character wil en kan inzetten.

• Ga je voor een getekend, 3D of reallife personage? Kies je voor een echte persoon, een dier of een voorwerp om tot leven te brengen? Kan je brand character spreken en bewegen? En ga zo maar door. Sta hier eerst bij stil vooraleer je effectief met de uitwerking start.

Hulp nodig bij de ontwikkeling van een brand character?

AB hanteert een flexibele aanpak en biedt diverse mogelijkheden aan om jou hierin bij te staan: van hulp bij strategische keuzes, over de opmaak van een plan van aanpak of creatief conceptueel werk tot en met de volledige uitvoering en toepassing in concrete uitingen. Contacteer ons voor meer info.

GERELATEERDE ARTIKELS