Elk jaar duiken ze op: de lijstjes met voorspellingen. Vaak een tikkeltje voorspelbaar, maar daarom niet minder interessant. Onze Nederlandse collega’s van Frankwatching lieten expert Pelpina Trip aan het woord om haar keuze van trends toe te lichten:
Sommige van die trends zie ik nog niet meteen doorbreken in het wat conservatievere België, zeker niet voor de kleinere merken van onze KMO-markt. Maar een aantal beslist wel. Ontdek hier ons lijstje inclusief tips.
Video zonder audio? Jawel, steeds meer zelfs. Naar schatting wordt 85% van de korte video’s op Facebook zonder geluid bekeken.
De oorsprong van audiovrij kijken ligt ook bij de populariteit van GIF’s en memes. Die slagen erin om zonder geluid een gevatte boodschap over te brengen. Dus waarom zou dat niet kunnen in ‘klassieke’ video formats?
Extra bonus voor prijsbewuste marketeers: als je stemopnames in verschillende talen vermijdt, heb je weer een stukje productiebudget bespaard! Tip: heb je toch een verhaal waar stemmen en dialoog een meerwaarde hebben, gebruik subtitels en voorzie dat in je productiebudget.
Is dit een pleidooi om meteen alle audio en muziek te bannen? Natuurlijk niet. Kijk maar naar dit fragment. JAWS zonder en met muziek. Wat een verschil.
Heeft het klassieke tv kijken (en de bijhorende video advertising) afgedaan? Het lijkt er stilaan op.
Terwijl we 10 jaar geleden nog vertrokken vanuit de klassieke tv-spot, is ons startpunt nu social video. Social is de norm. Denk maar aan een programma als de Ideale Wereld. Met moeite 50.000 live kijkers, maar de filmpjes zijn instant hits op social media.
Social marketing is volwassen geworden.
Dat heeft zijn gevolgen voor scriptwriting en videoproductie. Bekijk eens de tv-spot voor Recupel hieronder. Daar is nog tijd voor een vijftal seconden introductie, rustige ontwikkeling van het verhaal, opbouw naar een pointe toe. Mochten we nu dit idee uitwerken in een social video, zouden we vanaf seconde 2 of 3 al volop in de actie zitten.
De lampensaga van Recupel doet natuurlijk veel meer dan kijkers schrik aanjagen. Het gaat vooral om inzamelcijfers de hoogte injagen.
Wie social zegt, zegt kort. Allemaal de schuld van TikTok? Nee, het was al langer een trend. Zelfs op lineaire tv zijn er meer korte bumperspotjes dan klassieke 30″ commercials.
Dat loont ook. Volgens research van Hubspot is short video de beste manier voor lead generation en engagement. Andere onderzoeken concluderen dat 15-seconden tv-spotjes ongeveer 75% effectiever zijn dan 30-seconden versies. Sommige sociale media staan zelfs niet toe dat video’s langer dan 15 seconden zijn.
Tip: stop die korte video’s niet vol info, maar beperk je tot één basisboodschap, zoals we deden met deze sponsorbillboards voor Bel&Bo. Kleur, kleur en nog eens kleur. En laat kleur nu ook toevallig de hoeksteen zijn in ons merkverhaal voor Bel&Bo.
In essentie doet video niks anders dan informatie overbrengen. Maar veel efficiënter dan andere middelen.
Absolute voorwaarde: je video moet de moeite zijn, van begin tot eind.
Tip: entertain, geef boeiende content, probeer je publiek emotioneel te raken. Kortom, maak een video alsof je een film of docu zou maken, niet alsof je een commercial maakt. Een advies dat we ook geven voor het maken van radiospots.
Zo kregen kijkers van VTM en VTM Go deze branded video te zien van foodblogger Amylia voor onze klant Vichiunai, aka Vici. Informerend (‘surimi is geen krab, maar lekkere vis’) én inspirerend (‘één surimi, oneindig veel recepten!’).
Veni vidi Vici: de campagne was een groot succes! Lees hier meer over de aanpak en de resultaten.
Ooit begon Instagram ermee, maar intussen zijn stories zowat standaard in alle social media.
Geen wonder: het zijn ideale verhalende formats die geweldig renderen. Merken die hun verhaal uitbrengen in story-formaten, zien hun clicktrough rate met tientallen procenten stijgen. Een derde van de meest bekeken stories zijn bedrijfsvideo’s.
Tip: je kan ook stories maken met statische beelden, maar echte video scoort beter.
Deze Instagram case van GAP illustreert het efficiënt gebruik van stories.
Wat geldt voor korte video, geldt nog meer voor langere video. Hou je kijker geboeid.
Zoals we deden voor Ventilair. 1.20 minuut prachtige dronebeelden. En het kernidee is kraakhelder, zelfs zonder ondersteunend geluid. Tip: wist je dat uit je film footage ook knap fotomateriaal kan halen? Als je daar tenminste rekening mee houdt voor je aan de productie begint!
Voortdurend ontstaan er nieuwe formats, vaak technologiegedreven. Ook die trend zet zich door. Een Tiktok video bijvoorbeeld is een format op zich met onmiskenbare features:
Tip: TikTok is intussen al veel meer dan het medium ‘voor tieners die gekke dansjes doen’. Durf het gerust inzetten in je mediamix, ook naar een iets ouder publiek toe! Eén op drie van de doelgroep zit nu in de leeftijdscategorie tussen 18 en 24, en ook bij de ouderen is de groei exponentieel.
Voor je begint met video, stel jezelf (en je agency) dus deze vraag: welk type video past het best mijn bedrijf, mijn product, mijn dienst? Kortom, kies de format die je merk best dient. Er zijn tientallen mogelijkheden, maar we beperken ons tot de meest voorkomende.
Dit zijn de populairste soorten video:
Hierin focus je op één campagne-idee dat je consequent uitwerkt, vaak niet enkel in video maar in zoveel mogelijke uitingen: radio, print, activaties … Voorbeelden genoeg bij AB. Voor Meubelen en Keukens Crack zoals hieronder (merkversterkend én sales boostend verhaal trouwens), maar ook voor Recupel, voor Recytyre ….
Tutorials doen het altijd prima. Tip: zorg wel dat ze beantwoorden aan contentbehoeften (en dus aan het zoekgedrag) van consumenten. Je product of dienst komt mooi tot zijn recht, zonder pushy over te komen.
Indien goed gemaakt, heeft dit zeker meerwaarde. Het maakt je merk menselijker, je geef je kijkers inzage en inzicht in wat ze normaal nooit zien: je productieproces, bloopers, de opbouw van een set, de professionele aanpak …
Hierin leg je de nadruk op de story achter het merk, bijvoorbeeld over de ontstaansgeschiedenis, een babbel met de stichter(s), de missie. Zo vertelt de CEO van Derbigum rustig over het circulaire verhaal achter het bedrijf.
De uitdaging hier is om anderen te laten vertellen over jouw bedrijf, product of dienst: klanten, leidinggevenden, influencers, partners. We nemen terug het Derbigum-verhaal als voorbeeld. We maakten een reeks video’s die één geheel vormen: het ‘No Roof To Waste’-verhaal. Storytelling, visie, missie en strategie van het bedrijf … het zit er allemaal in.
Prima als eerste kennismaking met een bedrijf. Een soort bewegend visitekaartje waarmee je belangstelling opwekt bij eventuele toekomstige klanten. Je kunt de film online gebruiken, maar ook offline bij presentaties, op beurzen of in wachtkamers. Voor Van Lijsebetten printing en packaging realiseerden we een knappe film: state-of-the-art video voor state-of-the-art technologie!
Productvideo’s laten mensen zin krijgen in wat je te bieden hebt. Daar kan je nog alle kanten mee uit. Voor Meubelen en Keukens Crack bijvoorbeeld moesten we het uitgebreide aanbod illustreren. Maar door er een klein ideetje aan toe te voegen, werd het toch nog een beetje campagnevideo.
Soms moet je in dergelijke video’s ook duidelijk maken wat die producten zo bijzonder maakt. In B2B gaat het dan bvb. over het productieproces, zoals hier voor Damaco. Geen live beelden maar animatie, want de live beelden zouden wel eens de top secret-processen kunnen prijsgeven!
Net als employer branding zelf winnen ook video’s die je daarvoor inzet aan belang. Een goede recruteringsvideo overstijgt het niveau van ‘vacatures invullen’ en blijft op lange termijn ook bijdragen aan je imago. Tip: probeer een overkoepelend idee te vinden, bruikbaar in verschillende video’s. Kijk maar naar het ‘Lyboverhaal’ in onderstaande video’s en ontdek hoe we social video voor HR inzetten. Inspirerend voor jouw merk!